412416П / 412416P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Ликовно стваралаштво
Наставник (за предавања) Рајковић З. Матија
Наставник/сарадник (за вежбе) Рајковић З. Матија
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Да се студенти упознају са основним појмовима, историјом и естетиком ликовног стваралаштва; Да овладају основним ликовним техникама и материјалима, Да усвоје методе естетског процењивања и стекну самосталност у естетској анализи.
Исход
предмета

Након успешног завршетка курса студент би требало да буде способан да: дефинише ликовно стваралаштво; тумачи ликовни језик; препознаје ликовне технике и материјале; анализира естетику и поруку дела ликовне уметности; демонстрира познавање ликовних техника; демонстрира основна знања из теорије и историје ликовне уметности.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Уметност и њена историја (уметност преисторије, стари свет, византија, ренесанса, барок, класицизам, романтизам, реализам, импресионизам, експресионизам, xx век, уметност данас..) Ликовни језик (теорија форме, ликовни елементи, композиција..) Естетско процењивање (методе, облици, примери)
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Ликовни елементи (линија, површина, облик, маса, текстура, простор, композиција..). Технике и материјали (цртање, оловка, графит, угљен, туш, креда, сликање, акварел, темпера, колаж, пастел, вајање, тесто, глина, пластелин, отискивање, ликовни експерименти, комбиновање техника, осликавање различитих подлога). Ликовне игре. Естетска анализа (одабир ликовних радова, опремање, цување, излагање..).
Литература
1 Богдановић, К. Теорија форме, ЗУНС, Београд, 1991.
2 Галовић, Б. Ликобна култура, ЗУНС, Београд, 2005
3 Хаџи-Јованчић, Н. Дечји атеље 1: цртање- сликање, ЗУНС, Београд,2000
4 Хаџи-Јованчић, Н. Дечји атеље 2:штампање- отискивање, ЗУНС, Београд,2000
5 Карлаварис, Б. Методика ликовног васпитања, ЗУНС, Београд, 1982.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Академско излагање, расправе на задату тему, израда практичних и писаних радова студената, формирање ликовних проблема, тема и мотива
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 40 усмени испит 50
колоквијуми      
семинари      
 

412316П / 412316P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Методика упознавања околине 1
Наставник (за предавања) Михајловић К. Невенка
Наставник/сарадник (за вежбе) Раичевић Г. Јелена
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Студенти ће: -схватити комплексност појма околине и њен значај за дете предшколског узраста; - бити упознати са основним појмовима како из домена природног, тако и из домена друштвеног окружења детета; - бити свесни значаја еколошког васпитања и образовања од предшколског узраста; - одредити садржај за упознавање природне и друштвене средине с циљем схватања њихове повезаности и условљености; - бити упознати са израдом писане припреме у одређеној узрастној групи на задату тему; - схватити значај адекватног одабира метода, облика и средстава рада при упознавању деце са околином.
Исход
предмета

По успешном завршетку овог курса студенти би требало да буду оспособљени да:- дефинишу улогу и значај васпитача у успостављању интеракције детета са околином; - препознају основне методичке принципе при упознавању деце са околином; - селектују одговарајућу педагошко-психолошку основу око организације активности и практичног рада у групи; - дискриминишу и тестирају вештине којима ће деци предшколског узраста развити основне представе о појмовима у непосредном окружењу; - самостално организују и интегришу различите практичне активности (усмерене активности, радионице, играонице) из домена упознавања природне и друштвене средине; - упоређују и оцењују одабир адекватних методичких поступака у односу на задату тему у одговарајућој узрастној групи деце.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Предмет проучавања методике упознавања околине; Могућности предшколског детета и учење; Утицај одраслих у изграђивању односа детета са околином - улога и значај васпитача; Основи методички принципи при упознавању деце са околином; Природа и природне појаве; Нежива природа; Универзум; Вода; Ваздух; Кретање, Топлотне појаве, Време, Простор; Жива природа - Биљни свет, Животињски свет; Човек као биолошко биће; Уочавање и разликовање живе од неживе природе; Еколошко образовање и васпитање; Дете у предшколској установи и друштвене појаве; Дете као социјално биће; Производи људске делатности.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Програмски задаци и садржаји у области упознавања околине. Методе, облици, средства рада и игре у упознавању деце са околином. Педагошко-психолошке основе организације активности и практичног рада око упознавања околине. Могућности и начини мотивисања и оспособљавања деце за посматрање у природи. Природне појаве и нежива природа. Природна средина, човек као биолошко биће, биљни и животињски свет као предмет интересовања, истраживања и упознавања деце предшколског узраста. Избор садржаја за упознавање друштвене средине с циљем схватања њихове повезаности и условљености. Израда писане припреме за дневне активности у одређеној узрастној групи на задату тему.
Литература
1 Др Невенка Михајловић, Др Љубиша Михајловић:Методика упознавања околине,Пирот, 2011.
2 Др Љубо Каурин: Мој свет - Природа и друштво за предшколце, Бистричак, Нови Сад 2002.
3 Емил Каменов: Упознавање околине, Драгон, Нови Сад 2002.
4 Др Љубиша Михајловић, Др Невенка К. Михајловић: Методика упознавања околине, практикум, Сиграф, Крушевац 2013.
5 Др Брана Иванковић: Методика упознавања околине, Сремска Митровица 2004.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Настава је креативна и интерактивна. Предавања се одвијају вербалном и дијалошком методом, фронтално. Вежбе се одвијају у групама уз менторски систем рада, темељну анализу семинарских радова, изналажење нових идеја и неговање активне критичке дискусије. За предавања и вежбе се користе сва доступна средства и помагала. Консултације се одвијају једанпут недељно индивидуалним радом наставника са студентима. Вредновање рада студената обухвата све инструменте савремене методичке евалуације.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари 20    
 

412216П / 412216P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Методика почетних математичких појмова 1
Наставник (за предавања) Живановић В. Милан
Наставник/сарадник (за вежбе) Живановић В. Милан
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са психофизичким карактеристикама деце и могућностима развоја почетних математичких појмова на предшколском узрасту; Оспособљавање студената за развој математичких појмова кроз партнерске односе са децом на слободним и усмереним активностима; Оспособљавање студената да дечја чулно-опажајна искуства о квантитативним својствима реалних предмета из окружења и временско-просторне релације преводе у математичке појмове; Упознавање студената са организацијом рада и осмишљавањем методичких ситуација за формирање математичких појмова.
Исход
предмета

По успешном завршетку овог курса студент би требало да буде способан да: - наведе циљеве и задатке васпитно-образовног рада на развијању математичких појмова код деце предшколског узраста, - објасни развој мишљења и карактеристике појединих фаза менталног развоја деце, - методички прилагоди процес формирања математичких појмова деци предшколског узраста, - преведе дечија чулно-опажајна искуства о квантитативним односима реалних предмета из окружења у математичке појмове, - примени методичке поступке у формирању математичких појмова, - организаује слободне и усмерне активности.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Методика развијања математичких појмова: Методика наставе математике; Методика развијања математичких појмова на предшколском узрасту; Психолошке основе развијања математичких појмова: Развој мишљења код деце; Карактеристике појединих фаза менталног развоја деце; Математички појам;Мисаоне операције у сазнајном процесу; Утицај околине на формирање математичких појмова; Организација рада у развијању математичких појмова: Облици васпитнообразовних активности; Основни методички принципи; Методе рада; Облици рада; Дидактичка средства и материјали; Могућности развијања математичких појмова у предшколским установама; Улога васпитача у процесу стицања математичких појмова; Опажање и схватање простора и просторних релација; Формирање појма скупа; Развијање појма природног броја; Развијање геометријских појмова; Мерење и мере.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) На вежбама се симулирају различите животне ситуације и описују методички поступци изградње и формирања математичких појмова. После сваке теме студенти добијају одређен број вежби и задатака које самостално решавају. Осмишљавају методичке поступке формирања почетних математичких појмова, дају и образлажу своја мишљења и ставове о тим поступцима. Најбитнији облик наставне активности је осмишљавање и прављење импровизованих животних ситуација, тј. методичких поступака погодних за развијање одговарајућих математичких појмова.
Литература
1 Дејић, М.: Матодика развијања почетних математичких појмова, Учитељски факултет, Београд, 2015.
2 Егерић, М.: Матодика развијања почетних математичких појмова, Педагошки факултет, Јагодина, 2009.
3 Добрић Н.: Развијање почетних математичких појмова у предшколским установама, Београд 1979.
4 Шимић, Г.: Методика развоја почетних математичких појмова, Виша школа за образовање васпитача, Шабац, 1998.
5 Каменов, Е.: Математичке активности, Нови Сад,1999.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Програмски садржај овог студијског предмета реализује се у облику предавања, саопштења, објашњења, разговора, дискусије, полемике, симулације различитих ситуација погодних за формирање математичких појмова.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 60 Завршни испит 40
активност у току
предавања
10 писмени испит 40
практична настава 10 усмени испит  
колоквијуми 40    
семинари      
 

412216Ј / 412216J

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Општа хигијена
Наставник (за предавања) Сања Р. Драча
Наставник/сарадник (за вежбе) Ива М. Чеврљаковић
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Стицање знања о хигијени као науци и њеном значају; указивање на значај улоге васпитача у формирању хигијенских навика код деце; упознавање индикатора загађења животне средине и ризика које имају на здравље; стицање знања о значају хигијене исхране; упознавање са значајем менталне хигијене и спречавања деловања фактора штетних по психо-физичко здравње човека.
Исход
предмета

По одслушаном курсу и положеном испиту од студента се очекује да познаје основне појмове хигијене; да разуме значај и задатке које данас хигијена има као превентивна медицинска дисциплина; да учествује у формирању хигијенских навика код деце и адолесцената; да препозна најважније фактора ризика који утичу на појаву различитих oбољења; да анализира и оцени значај кључних учесника у предузетим хигијенским мерама и активно учествује у њима.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Усвајање правила одржавања личне хигијене, хигијене коже, косе, ноктију, усне дупље, гениталних органа, одевања, сна, одмора, рекреације; Ментална хигијена дечје доби и доби адолесцената, Хигијена исхране, значај правилне исхране на раст и развој, епидемиолошки значај хране, исправност животних намирница; Припрема и транспорт хране-ХАССП систем, Комунална хигијена, Водоснабдевање, исправност воде за пиће; Дезинфекција воде; Диспозиција отпадног материјала; Клима и утицај на здравље; радијација; Санитарно-хигијенски услови у предшколским установама; Хигијена предшколских објеката, санитарни надзор; Хигијена у ванредним условима, епидемије, природне и друге непогоде, ратни услови.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Упознавање са улогом васпитача у формирању личних хигијенских навика код деце; Хигијена исхране, процена стања ухрањености; Исхрана у предшколским установама; Контрола исправности намирница и предмета опште употребе, законски оквири; Фактори који утичу на здравље деце у предшколским установама; Дезинфекција, дезинсекција и дератизација.
Литература
1 Коцијанчић Р. И сарадници. Хигијена. Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2002.
2 Видановић И, Колар Д. Ментална хигијена, Линеа, Београд, 2003.
3 Кристифоровић-Илић М., Хигијена са медицинском екологијом. Ortomedics, Нови Сад, 2003.
4 Митровић, Р. И сар., Хигијена: уџбеник, Медицински факултет Универзитета Ниш, Галаксија, Ниш, 2009.
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, коришћење домаће и стране литературе. Колоквијуми својим садржајем обухватају градиво предвиђено наставним планом и програмом које је реализовано на предавањима и полажу се писменим путем. Семинарски радови се припремају у писменој форми и презентују усменим путем. Број бодова који се остварује за семинарски рад зависи од квалитета рада. Теме семинарских радова се одређују у вези са предвиђеним планом и програмом предмета и према интересовању кандидата. Консултације се одвијају једанпут недељно, индивидуалним радом са студентима.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
15 писмени испит  
практична настава   усмени испит 50
колоквијуми 10    
семинари 25    
 

412216Д / 412216D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Елементарне игре
Наставник (за предавања) Марковић Б. Милослав
Наставник/сарадник (за вежбе) Марковић Б. Милослав
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са улогом и значајем елементарне игре као форме рада у физичком васпитању деце. Стицање знања о начинима примене и методама рада приликом споровођења елементарних игра са децом различитог узраста. Оспособљавање студената за самостално планирање, организацију и реализацију елементарних игара користећи различите материјално-просторне услова за рад, као и амбијентално окружење.
Исход
предмета

По завршетку курса студенти би требало да: -дефинишу и објасне улогу и значај елементарних игара; -самостално планирају и примењују елеменатне игре у раду са децом различитог узраста; -адекватно користе простор и различите амбијенте са примереним реквизитима; -правилно примењују методе тренажног оптерећења; -успешно процењују ефекте реализованих активности на телесни и моторички статус деце.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Дефиниција игре у различитим друштвено-економским формацијама. Развој игре у различитим друштвено-економским формацијама. Средства и реквизити за игру у различитим друштвено-економским формацијама. Примена различитих метода рада у реализацији дечије игре. Подела дечијих игара. Игре у односу на амбијент. Елементарне игре у води и на снегу. Кооперативне и компетитивне игре. Игре за развој моторичких способности (брзина, снага, издржљивост, равнотежа, координација, прецизност, покретљивост, спретност и окретност).
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Игре у сали, игре на ливади, игре на справама, игре у пару, игре у групи, игре са различитим реквизитима (лопта, вијача, обруч, чуњ, падобрани, коцке, ластиш и др.).
Литература
1 Нишавић, М. (1964). Игре у физичкој култури. Београд:Спортска књига.
2 Томић, Д. (1968). Елементарне игре. Београд: НИП „Партизан“.
3 Сикимић, Љ. (2003). Дечје игре некад и сад. Београд: Креативни центар.
4 Dienstmann, R. (2013). Игре за моторичко учење. Београд: DATA STATUS.
5 Јотов, Н. (2013). Беле и зелене школе. Београд: Асоцијација „Спорт за све“.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, практична настава – метод показивања – демонстрације и посматрања (показивање по правилном редоследу основних момената и детаља; прво у целини; употреба разних помоћних средстава: слика, цртежа и сл.; метод живе речи (излагање, описивање и објашњавање); метод имитације и драматизације (имитација птице у лету, мачке, зечева – драматизација догађаја или свакодневних радова помоћу телесних покрета) и метод практичног вежбања (синтетичка метода, аналитичка метода и комплексна метода).
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари 20    
 

412116П / 412116P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Методика развоја говора 1
Наставник (за предавања) Тодоров Б. Весна
Наставник/сарадник (за вежбе) Тодоров Б. Весна
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Студент треба да буде упознат са основним особеностима развоја говора деце раног и предшколског узраста; треба да буде оспособљен за партнерство у вербалној комуникацији са децом; треба да буде упознат са потребним условима и начинима развоја говора деце (методе, облици, средства, поступци рада); треба да буде упознат са задацима и програмским садржајима рада на развоју говора деце; треба да познаје планирање рада.
Исход
предмета

Студент треба да буде упознат са улогом васпитача као и са језичким играма и језичким стваралаштвом у развоју говора деце; да буде упознат са методама, облицима, средствима и поступцима рада на развоју говора деце с посебним освртом на улогу књижевности у васпитању и образовању; да испољава спремност за практиковање неких васпитно-образовних задатака сагласно званичном програмском документу; да решава и преноси задатке који се односе на развијање и култивисање различитих стваралачких способности деце и различитих начина репрезентовања стварности; да смишљено организује ситуације у којима дете практикује говор; да пружа добар говорни модел; да демонстрира стручност у богаћењу дечјег речника, у "читању" невербалних сигнала (својих и дечјих) и у тумачењу њиховог значења.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Проучавање дечјег говора; развој гласовне стране (артикулација), речника и синтаксе; функције говора предшколског детета; комуникативне способности предшколског детета; индивидуални развој говора; заостајање и поремећаји у говору деце; циљеви и задаци у развоју говора предшколске деце; васпитач и дете као партнери говорне комуникације: општи контекст говорне комуникације, мотивација за учешће деце у говорној комуникацији; облици и методе говорне комуникације с децом; разговор, причање, препричавање, давање налога и упутстава, описивање; средства која се користе у говорној комуникацији: визуелна, аудитивна, аудио-визуелна; филм и телевизија у развоју говора деце; говорна комуникација међу децом; језичке игре и језичко стваралаштво у развоју говора; бајке и басне у раду са децом, припрема деце за почетно читање и писање.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Самостални рад студената у писању припрема за усмерене активности; студенти осмишљавају и импровизују животне ситуације погодне за остваривање говорних садржаја; осмишљавају активности које се могу реализовати у вртићу, реализују говорне радионице, учествују у дискусијама.
Литература
1 Ивановић, Р. (1997): Говорне радионице за рад са децом од 3 до 7 година. Београд: Алтера.
2 Ивановић, Р. (2003): Разменом до речи. Београд: Алтера.
3 Матић, Р. (1986): Методика развоја говора деце. Београд: Нова просвета.
4 Миленковић, С. (2006): Методика развоја говора.Сремска Митровица: Виша школа за образовање васпитача.
5 Наумовић, М. (2000): Методика развоја говора: приручник за студенте виших школа за образовање васпитача. Пирот: Виша школа за образовање васпитача.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Програмски садржаји предмета остварују се интерактивним предавањима уз коришћење литературе и савремених средстава видео презентација, компаративним дискусијама, теоријским и практичним вежбама, радом у групама, презентацијом индивидуалног рада, применом савремених наставних метода, самосталним радом студената.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
  писмени испит 30
практична настава 30 усмени испит  
колоквијуми 40    
семинари      
 

412016П / 412016P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Методика васпитно-образовног рада
Наставник (за предавања) Милосављевић Ј. Ружица
Наставник/сарадник (за вежбе) Стаменковић-Пантовић М. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознати студенте са: Системом општих препорука, захтева, упутстава, описа поступака и других ослонаца и орјентира за адекватно планирање, организовање, праћење и вредновање васпитно-образовног рада у предшколској установи; Са захтевима везаним за квалитет комуникације, односа и емоционалне везе између васпитача и деце; Начинима подстицања унутрашње мотивације у регулисању дечјег понашања; Врстама игара и игроликих активности и њиховим значајем за развој свих аспеката личности; Утицајем обогаћујуће, структуиране средине на учење и развој детета; Могућностима комбинације различитих васпитно-образовних метода и облика рада; Поступцима за посматрање дечјег понашања и праћење развоја; Начином планирања и евалуације васпитно-образовног рада према моделу А и Б; Значајем стручног усавршавања васпитача.
Исход
предмета

"По завршеном курсу студенти би требало да: Критички анализирају различите препоруке везане за адекватно планирање, организовање, праћење и вредновање васпитно-образовног рада; Вреднују организацију рада са децом и васпитне поступке у различитим ситуацијама, као и да критички преиспитују импликације тих поступака; Аргументују значај развијања демократских односа, међусобног поштовања и уважавања, значај разматрања различитих перспектива и потреба приликом суочавања са различитим (проблемским) ситуацијама и неприхватљивим понашањем;Објашњавају и илуструју различите врсте игара и игроликих активности и анализирају њихов значај за развој и учење; Осмишљавају могућности комбинације различитих васпитно-образовних метода и облика рада и могућности структуирања средине за учење и рад; Објашњавају основне поступке за посматрање и праћење дечјег развоја и анализирају значај прикупљања података о деци; Тумаче и упоређују начин планирања, организације и евалуације васпитно-образовног рада према различитим моделима. Резимирају могућности стручног усавршавања васпитача и изводе закључке о значају усавршавања. "

Садржај предмета
Теоријска
настава
Организација живота и рада у предшколској установи и осталим облицима окупљања предшколске деце; Учешће васпитача у активностима деце и квалитет емоционалне везе између васпитача и деце; Адаптација деце у установи; Унутрашња мотивација у регулисању дечјег понашања и облици спољашње контроле; Морално васпитање деце, неговање дечје друштвености, развијање самосталности, култивисање емоционалне сфере, развијање личног идентитета, слике о себи и сопственој улози; Васпитно-образовне методе и облици рада; Игре и игролике активности; Поступци за посматрање дечјег понашања и праћење развоја, извори и начини прикупљања података; Планирање према моделу А и Б. Стручно усавршавање васпитача.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Организација живота и рада у предшколској установи и другим облицима окупљања предшколске деце; Утицај васпитача на понашање деце, квалитет комуникације, односа и емоционалне везе између васпитача и деце; Унутрашња мотивација у регулисању дечјег понашања, насупрот облицима спољашње контроле; Подстицање развоја индивидуалних потенцијала деце; Морално васпитање деце, неговање дечје друштвености, развијање самосталности, охрабривање иницијативе и слободног изражавања, развијање вештине контролисаног изражавања емоција, развијање личног идентитета, самопоштовања и самопоуздања; Решавање проблем-ситуација играњем улога (радионице Форум театра); Избор и комбиновање васпитно-образовних метода и облика рада; Игре и игролике активности деце; Посматрање дечјег понашања и праћење развоја; Планирање и евалуација васпитно-образовног рада - модели А и Б, упоредна анализа.
Литература
1 Каменов; Е. (2006):Васпитно - образовни рад у дечјем вртићу (Општа методика), Драгон, Нови Сад
2 Каменов, Е. (1988): Методика васпитно-образовног рада са предшколском децом, ЗУНС, Београд.
3 Павловски, Т. и сарадници (1992): Тематско планирање у дечјем вртићу, ИПА, Београд
4 Слуњски, Е. (2006): Стварање предшколског курикулума у вртићу - организација која учи, Мали професор, Загреб
5 Шаин, М. и сарадници (1998): Корак по корак у основе програма, Креативни центар, Београд
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Метода усменог излагања (академска предавања); Метода разговора (дискусија-полемика, дебата, олуја идеја); Илустративно-демонстративна метода; Проблемска метода; Егземпларна метода; Радионичарски метод (едукативне радионице); Драмски метод – играње улога (форум театар, плашт експерта); Методе практичних активности; Метода истраживачких радова - Пројект метода.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
15 писмени испит  
практична настава 15 усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 20    
 

411816Д / 411816D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Основи социјално-педагошке комуникације
Наставник (за предавања) Липовац М. Власта
Наставник/сарадник (за вежбе) Пљакић Д. Горан
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Проширивање старих и стицање нових садржаја и приступа различитим факторима и значају социјалне интеракције и комуникације. Овладавање и практиковање вештина компетентне комуникације у институционалном васпитно-образовном контексту. Развијање осетљивости студената за препознавање знакова невербалне комуникације и њиховог коришћења у пракси
Исход
предмета

Изградити комуникацијске компетенције ненасилне комуникације; Развити активност слушања у функцији конструктивног решавања проблема и ненасилног приступа васпитању и образовању; Овладати техникама социјалне интеракције и комуникације; Овладати вештином тимског рада; Разумети важности комуникацијских вештина за успостављање квалитетних сарадничких односа; Анализирати аспекте добре интеракције и комуникације.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Појам, карактеристике и значај интерперсоналне комуникације у институционалном васпитно-образовном контексту. Вербална и невербална комуникција. ЕКСПРЕСИЈА. АСЕРТИВНОСТ. ЕМПАТИЈА. САМОПОШТОВАЊЕ.Правила комуникације и улога ставова. Основне одлике социјалне интеракције и комуникације.Облици социјалног понашања, формирање социјалних вештина и њихова улога у комуникацији. Сукоби и ненасилно решавање сукоба. Продуктиван приступ сукобу. Технике решавања сукоба (олуја идеја, консензус, посредовање и сл.). Медијација. Васпитач као медијатор.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Модели комуникације (Schramov i Glasserov модел комуникације)Вештине нанасилне комуникације (врсте порука, односи и садржаји у разговору, активно слушање, постављање отворених питања, ЈА – одговор, сажимање, парафразирање, преобликовање, примање и давање повратних информација и сл.)Важност комуникације за успостављање квалитетних сарадничких односа. Тимски рад у припремном предшколском програму (улоге чланова тима, тимска кохезија, стереотипи и предрасуде, личност и односи у групи, сарадња и такмичење и сл.).Комуникативне способности савременог васпитача. Комуникацијске мапе.Комуникација уметношћу и стваралаштвом.Како побољшати комуникацију са дететом?
Литература
1 Брајша, П. (1994)Педагошкас комуникација. Загреб : Школска књига.
2 Брајша, П. (2000). Умијеће разговора. Пула : ЦАСХ
3 Мандић, Т. (2003). Комуникологија : психологија комуникације. Београд : Цлио
4 Бјекић, Д. (2007). Комуникологија : основи педагошког и пословног комуницирања. Чачак : Технички факултет
5 Ајдуковић, М., Печник, Н. (2007). Ненасилно рјешавање сукоба. Загреб : Алима.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
вербалне; предавачке, кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада; метода вежбања
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 60 Завршни испит 40
активност у току
предавања
10 писмени испит 20
практична настава 10 усмени испит 20
колоквијуми 20    
семинари 20    
 

321216Д/ 321216D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Ментално здравље
Наставник (за предавања) Павличевић М. Славица
Наставник/сарадник (за вежбе) Ђорђевић С. Тамара
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Циљ предмета је припрема студената да: 1. Усвоје фундаментална знања о менталном здрављу, као и потреби његове заштите, унапређивања и очувања; 2. Разумевају узроке настанка проблема у менталном здрављу деце и породице, 3. Увиде значај превентивног ментално-хигијенског рада.4. Препознају могуће застоје здравог одрастања, 4. Критички проценјују допринос појединих наследних и социо-културних фактора менталног здравља 4. Остваре увид у значај адекватног приступа деци. 5. У васпитно-образовној установи раде на заштити и унапређењу менталног здравља деце и породице, као и на очувању личног менталног здравља.
Исход
предмета

По успешном завршетку курса, студенти би требало да буду способни да: 1.Личним моделом понашања демонстрирају здрави модел живота у својој средини 2. Да буду извор информација о развоју и здравственом стању деце и постојећим установама и институцијама за заштиту менталног здравља, као и општу здравствену заштиту 3. Штите приватност и поверљивост података о здрављу деце и породице, 4. Реализују активности у предшколској установи, које су усмерене ка заштити и унапређењу менталног здравља деце и породице,5. остварују улоге васпитача у инклузивном тиму 6.Евалуирају сопствени рад на заштити, унапређивању и очувању менталног здравља деце и породице.

Садржај предмета
Теоријска
настава
1.Основни појмови, принципи и подручја деловања менталног здравља; 2.Савремени модели менталног здравља 3.Примарна, секундарна и терцијална превенција; 4.Теорија кризе ; 5. Нормалност и психопатологија развојног доба; 6. Ментално здравље деце и ментално здравље породице. 7. Мере за очување менталног здравља; 8.Стрес и пост-трауматски стрес синдром; Развој личности и ментално здравље; 9.Концепци зрелости личности и менталног здравља; 10. Савремена истраживања фактора менталног здравља.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Примена интерактивних метода и техника рада са децом и младима; Анализа научно-стручних чланака и часописа из обласити менталне хигијене; Програми заштите и унапређенја менталног здравља; Програми за подстицање емоционалног развоја деце; Ментално -хигијенски аспекти у раду васпитача; Подстицање развоја личности детета; Зрела, срчана личност доброг васпитача (у вртићу, јаслицама, дому ученика и дому за децу без родитељског старања).Сепарација и хоспитализација; Могућности кориговања негативних ефеката.Криза: реакције, фактори ризика; Принципи психосоцијалне подршке; Ментално-хигијенски рад с децом са симптомима развојних поремећаја.
Литература
1 Влајковић, Ј. (2001). Теорија и пракса менталне хигијене. Београд. Центар за примењену психологију. Vidanović, I., & Kolar, D. (2003). Mentalna higijena. I. Vidanović.
2 Мандић, Т., & Година, Т. (1998). Комуникологија: психологија комуникације. Глотта Нова. Брајша, П., & Градишник, Д. (1993). Педагошка комуникологија. Глотта Нова. http://documents.tips/documents/iboja-gera-i-ljubica-dotlic-prirucnik-za-podsticanje-decjeg-samopostovanja.html (15.12.2015.) Изводи са предавања (www.znanjevaspks.ac.rs); Изводи са вежби (www.znanjevaspks.ac.rs).
3 Поповић Деушић, С.(1999). Проблеми менталног здравља деце и адолесцената. Институт за ментално здравље, Београд .
4 Недимовић, Т., Станојловић, Д. (2012). Приручник за васпитаче за рад са децом са симптомима развојних поремећаја. Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Вршац. (одабрана поглавља).
5 Нагулић, М. (1998). Психички развој детета. ВШОВ Крушевац, Графикон (7-47; 123-131; 152-175; 192-219; 238-243).
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 1      
Методе
извођења
наставе
Интерактивне и кооперативне методе и технике рада; Анализа научно-стручних чланака и часописа из областименталног здравља; Упутства за писање и одбрану семинарских радова; Рад на пројектима у предшколским установама; Програми психолошких радионица: Чувари осмеха, Самопоштовање, Дечја права, чија одговорност - родитељи и васпитачи у акцији и сл.Анализа резултата вежби, рад у малим групама, презентација резултата рада групе; Интерактивна предавања, дискусионе групе, навођење примера из праксе, рад на Пројекту, квизови, дебате, менторски и други интерактивни облици фронталног , групног и индивидуалног рада.Посета институција и завода за заштиту менталног здра
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит 30
практична настава 15 усмени испит  
колоквијуми 30    
семинари 15    
 

321116Д/ 321116D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Рефлексивни драмски практикум
Наставник (за предавања) Дуковић П. Зорица
Наставник/сарадник (за вежбе) Стаменковић-Пантовић М. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Подстицање критичке рефлексије о различитим димензијама односа у предшколској установи, њиховој природи и квалитету: расподели улога, одговорности и моћи, правима и положају деце и одраслих. Подстицање критичког преиспитивања перцепција о деци и њиховој (унутрашњој) моћи; представа о професији, улогама и одговорностима васпитача; ставова о васпитању и образовању и вредностима у основи васпитно-образовне праксе. Развијање свести о комплексности односа знања, моћи и акције, развијање одговорности за стављање своје моћи у функцију оснаживања детета и његових капацитета, развијање рефлексивности, осетљивости за односе и респонзивности.
Исход
предмета

По завршеном курсу студенти би требало да: Критички испитују, анализирају и упоређују различите (проблем) ситуације, искуства и запажања током професионалне праксе у којима се могу идентификовати природа и квалитет међусобних односа, унутрашња проживљавања и размишљања, осећања, очекивања, тежње, потребе, мотиви и разлози одређених поступака одраслих и деце; Испитују и анализирају различите димензије односа одраслих и деце (начин учешћа, расподела улога, одговорности и моћи, права и положај одраслих и деце); Истражују, препознају и анализирају питања значајна за разумевање професије васпитача (аспекте васпитне праксе који се узимају ‘здраво за готово’, наде и идеале, сумње и бриге, дилеме и загонетке, спорна питања и проблеме), улога и одговорности васпитача у изграђивању односа (начин на који одређене акције - имплицитне и експлицитне склоности и тенденције у понашању - креирају или ограничавају односе, комбинацију могућности, акција и последица акција); Из различитих перспектива анализирају и упоређују акције и реакције деце и васпитача, противречност између намера/циљева и манифестног понашања, поступке у којима се огледа занемаривање етичких димензија и демонстрација моћи; Критички испитују перцепције о деци и њиховој моћи; представе о професији, улогама и одговорностима васпитача; ставове о васпитању и образовању и вредностима у основи васпитно-образовне праксе. Заступају педагогију односа, схватање природе професије васпитача као емоционалне и етичке праксе и схватање васпитача као рефлексивног практичара.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Педагогија односа: односи као суштина васпитања и образовања; Демократске вредности у основи васпитно-образовне праксе: партнерство, сарадња, поштовање различитости, разумевање, равноправност, праведност, правичност, слобода избора и мишљења, заједничко ангажовање и равноправно учешће у заједници, дељење заједничких интереса и интересовања, дељење моћи и одговорности; Уважавање дечјих снага и подршка развоју њихове (унутрашње) моћи: усмереност на оснаживање детета и њихових капацитета; Вредности програма: усмереност на дететову добробит, еманципацију, целовит и слободан развој, учење као ко-конструкцију значења кроз односе, игру и заједничко учешће; Професија васпитача као емоционална и етичка пракса; Васпитач као рефлексивни практичар: тежња ка непрестаном истраживању и унапређивању сопствене праксе и програма васпитања, личном и професионалном развоју, критичком промишљању о себи, сопственом понашању, знањима, теоријама, етичким и социјалним димензијама васпитања, о положају, улогама, одговорностима и моћи у односу на дете.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Улоге и одговорности васпитача у непосредном раду са децом: Оснаживање деце (пружање подршке развоју (унутрашње) моћи деце (њихових индивидуалних капацитета (за развијање вршњачких односа), самопоуздања, осећања властите вредности, самосталности и самоконтроле); Подржавање и промовисање дечјих права; Изграђивање заједнице учења (уважавање дечјих снага, искустава, перспектива, мишљења, очекивања, интересовања, подржавање дечје радозналости, иницијативе, напора и доприноса заједници учења). Кључне димензије односа и вредности васпитно-образовне праксе: Партнерство (узајамна сарадња, поверење и дељење моћи и одговорности између одраслих и деце); Партиципација и колаборација, заједничко одлучивање и ангажовање, равноправно учешће у активностима заједнице, дељење заједничких интереса, остваривање заједничких визија; Отворена дискусија и заједништво, међусобно уважавање, поштовање и (емоционално) разумевање, правичност, слобода избора и мишљења. (Унутрашња) моћ деце (снаге, компетенције и потенцијали деце). Односи и моћ: Интеракција и (вербална и невербална) комуникација између деце и васпитача: Начин на који деца и васпитачи доживљавају односе; Начин на који одређене акције (имплицитне и експлицитне склоности и тенденције у понашању) креирају и ограничавају односе; Улога васпитача у дечјем емоционалном и социјалном понашању и атмосфери која се гради у групи; Улоге и одговорности васпитача наспрам улога и одговорности деце: доживљај професионалног позива и очекивања у односу на децу; Моћ васпитача у односу на моћ деце: контрола/самоконтрола, одлучивање уместо детета/заједничко одлучивање, регулисање дечјег понашања/саморегулација,ограничења/самоограничења, ускраћивање/омогућавање, спречавање/подстицање, обесхрабривање/охрабривање; Права и положај деце наспрам права и положаја васпитача; Ненасилне и насилне демонстрације моћи у вртићу (дискриминација, манипулација, наметање воље, угњетавање (вршење притиска, принуђивање, заповедање), понижавање).
Литература
1 Вудхед, М. (2012). Различите перспективе о раном детињству: Теорија, истраживање и политика. (М. Аврамовић, прев.). Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду, ЦИП – Центар за интерактивну педагогију.
2 Крњаја, Ж. & Павловић Бренеселовић, Д. (2013). Где станује квалитет: Политика грађења квалитета у предшколском васпитању, Књига 1. Београд: ИПА.
3 Павловић Бренеселовић, Д. (2012). Односи на раним узрастима. У А. Бауцал. (Ур.), Стандарди за развој и учење деце раних узраста у Србији (стр. 133-149). Београд: УНИЦЕФ и Институт за психологију Филозофкси факултет Београд.
4 Павловић Бренеселовић, Д. (2015). Где станује квалитет: Истраживање са децом праксе дечјег вртића, Књига 2. Београд: ИПА.
5 Радуловић, Л. (2011). Образовање наставника за рефлексивну праксу. Београд: Филозофски факултет.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 2      
Методе
извођења
наставе
Драмски метод – играње улога (форум театар, плашт експерта, врућа столица, долина савести, гласне мисли, унутрашњи монолог, наставник у улози); Метода разговора (дискусија-полемика, дебата, расправа, олуја идеја); Проблемска метода.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
15 писмени испит  
практична настава 15 усмени испит 30
колоквијуми      
семинари 40