311716П/ 311716P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Информационо-комуникационе технологије
Наставник (за предавања) Томић З. Иван
Наставник/сарадник (за вежбе) Томић З. Иван
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Стицање знања и вештина за практичну примену информационих технологија у учењу, раду и у свакодневном животу; подизање опште информатичке и рачунарске писмености васпитача, стварање предуслова за целоживотно учење применом информационих технологија.
Исход
предмета
студенти ће бити оспособљени за коришћење рачунарских мрежа, да комуницирају електронском поштом, користе Web прегледаче и Web претраживаче, да представе примену још једног сервиса на Интернету по избору у својој струци, користе стилско уређење текста у текст процесорима, да користе напредне опције за табеларно представљање подака, примене табеларна израчунавања и графичко предсатаљање података за једноставнија истраживања.
Садржај предмета
Теоријска
настава
"Основе информационих технологија Хардвер, Софтвер, ауторска права и закон. Оперативни системи Основна подешавања OS;Представљање текст процесора различитих произвођача. Представљање апликација за табеларно израчунавање различитих произвиђача;Рад са формулама; Сервиси на интернету: World Wide Web (WWW); Претраживање Интернета претраживачима (search engine); Email- Креирање писама; е-учење; Безбедно коришћење интернета; упознавање са проблемима које могу имати корисници, са здравственог аспекта коришћењем рачунара."
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) " Основна подешавања OS; Рад са фолдерима и фајловима (премештање и копирање, брисање) Обрада текста на рачунару; Подешавање папира, маргина, снимање на зад. локацији (Save As); Померање, копирање текста (Cut, Copy, Paste); Појам пасус (Paragraf) и fonta као и њихова подешавања; Табеле – цртање, брисање, подешавања, соритање, изглед документа пре штампе и штампање. Табеларно израчунавање; Појам радног листа и радне свеске; Операције (унос, измена, брисање, уметање, копирање, премештање; Рад са формулама; Графикони (врсте графика,); Штампање табела и графика Сервиси на интернету World Wide Web (WWW); Упознавање са wеb читачима (Web Browserима) stop, refresh, back, forward, address bar; Претраживање Интернета претраживачима (search engine); Email- Креирање писама; Пријем и слање електронске поште; упознавање са проблемима које могу имати корисници, са здравственог аспекта коришћењем рачунара."
Литература
1 B. Munnelly; PAUL Holden: ECDL Уџбеник за курс Microsoft Office XP Микро књига, Бгд. 2005.
2 Д.ГРБИЋ,: Систем Microsoft Office 2003 на српском PC Press, Београд, 2004.
3 Ристановић Дејан,група аутора, PC Vodič kroz primene računara, PC Press, Београд 2006.
4 Н.КЛЕМ; Н.ПЕРИН;Н.ПРАШЋЕВИЋ:Рачунарство и информатика, ЗУНС. Бгд. 2002.
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Метода усменог излагања (академска предавања); Метода разговора (дискусија-полемика, дебата, олуја идеја); Илустративно-демонстративна метода; Проблемска метода; Егземпларна метода; Радионичарски метод (креативне и едукативне радионице, Форум театар); Методе практичних активности; Метода истраживачких радова - Пројект метода
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава 27 усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 23    
 

311716Д/ 311716D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Социјална патологија
Наставник (за предавања) Томић Н. Катарина
Наставник/сарадник (за вежбе) Манић С. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са карактеристикама и општим теоријским знањима о девијантности, посебно девијантности младих; припремање студената да стручно овладају и оним димензијама живота младих који су другачији од очекиваних.
Исход
предмета
Након успешно завршеног курса, студенти би требало да буду способни да: • Дефинишу и препознају девијантна понашања у друштву; • Разумеју и праве разлику између нормалних и патолошких појава код одраслих и код деце; • Доводе у везу патолошко понашање одраслих са девијантним понашањем деце; • Примењују знање о девијантном понашању у раду са децом и младима; • Дискутују о девијантним и патолошким последицама процеса развоја деце; • Предлажу решавање сложених проблема девијантног понашања, усмено и у писменој форми на стручном колегију; • Процене утицај социјалне политике на спречавање девијантног понашања деце.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Одређивање појма социјалне девијације; Теорије девијантности: органске и психолошке, функционалистичке, структуралне и субкултурне, интеракционистичке, феноменолошке, радикалне теорије; теорије друштвених сукоба и тд.; Малолетничка делинквенција; Жртве и починиоци криминалних дела: млади и криминал, род и криминал, сајберкриминал; Мушкост и криминал; Болест зависности: алкохолизам и наркоманија; Ментално-социјалне девијације: проституција, трафикинг, просјачење, коцкање, сексуалне девијације; Породица и девијантно понашање; Друштвена реакција и етикетирање;
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Разговор о девијантности, социјалној патологији и криминалу; Сучељавање различитих теоријских приступа девијаности и криминалу; Разговор о малолетничкој делинквенцији, о деци, младим и криминалу. Разговор и примери сајберкриминала; Разговор о алкохолизму, наркотицима, проституцији и трафикингу; Разговор о девијантном понашању у породици: насиље у породици, злостављање деце; Разговор о етикетирању;
Литература
1 Gidens, E. (2003): Sociologija. Ekonomski fakultet. Beograd (осмо поглавље)
2 Haralambos, M. i Holborn, M. (2002): Sociologija - Teme i perspektive. Zagreb. Golden marketing
3 Janković, I.i Pešić, V. (1988): Društvene devijacije - Kritika socijalne patologije. Beograd. Naučna knjiga.
4 Bošković, M. (1995): Kriminologija i socijalna patologija.Novi Sad. Matica srpska
5 Ljubičić, M. (2011): Porodica i delinkvencija. Beograd. Čigoja štampa
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
1 1      
Методе
извођења
наставе
Вербалне; партиципативне; кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада,
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
10 писмени испит 20
практична настава 10 усмени испит 30
колоквијуми 20    
семинари 10    
 

311616П/ 311616P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Вокално-инструментална настава
Наставник (за предавања) Васић Д. Александар
Наставник/сарадник (за вежбе) Митић Д. Марјан
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Циљ овог студијског предмета је: да се студенти музички описмене и употпуне своја ранија знања из области музичке писмености; да овладају свирањем дечијих песама на једном класичном инструменту; да се осамостале у вокално-инструменталном извођењу дечијих песама и музичких игара; да самостално читају партитуре дечијих песама; да науче да слушно препознају вокално-инструменталне композиције класичне музике.
Исход
предмета
Након успешно завршеног курса студенти би требало да буду способни да: - препознају основну музичку терминологију - правилно тумаче музичко писмо - вокално-инструментално интерпретирају песме за децу - разликују звучне карактеристике дечијих музичких инструмената - објасне основне музичко-теоретске појмове и појаве - слушно препознају познате композиције вокално-инструменталне класичне музике
Садржај предмета
Теоријска
настава
-Појам музике, звук, тон, имена тонова, тонски систем, ноте, линијски систем, кључ, трајање тонова, паузе. - Повишени и снижени тонови, дијатонске дурске лествице, дијатонске молске лествице, интервали. - Ритам, метрика и карактеристичне ритмичке појаве - Динамика, темпо, артикулација, агогика и остали музички изрази и скраћенице.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Упознавање инструмента, његових делова и основних карактеристика. Седење за инструментом, држање тела, поставка руку и прстију. Певање и свирање на одабраном инструменту. Усавршавање вокалне технике. Слушање класичне музике.
Литература
1 Тајчевић М.: Основна теорија музике, Нота Књажевац, 2003
2 Васић А.: Вокално инструментална настава, Виша школа за образовање васпитача Крушевац, 2005.
3 Јабланов Н: Народне песме и игре, Креативни центар, Београд, 2006.A18
4 Кршић Ј.: Почетна школа за клавир, Нота Књажевац, 2003
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, рад у малим групама
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
15 писмени испит  
практична настава 25 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари      
 

311616J / 311616J

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Болести деце јасленог узраста са епидемиологијом
Наставник (за предавања) Драча Р. Сања
Наставник/сарадник (за вежбе) Чеврљаковић М. Ива
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање студената са патолошким процесима у организму у периоду раста и развоја, ; упознавање са инфективним болестима предшколског узраста, начинима ширења и преношења болести,поступцима имунизације и пријаве болести
Исход
предмета

Оспособљавање студента за самостално вођење деце у здрављу и болести ; Упознавање студената са инфективним болестима и епидемиолошким постулатима у циљу спровођења адекватне превенције болести здравственог просвећивања

Садржај предмета
Теоријска
настава
Периодизација дечјег узраста, раст и развој кроз периоде, пренатална заштита ;Дефиниција инф. болести, узрочници, ширење болести, превенција болести
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Упознавање са основним карактеристикама болести на очигледним примерима у болничкој средини и рехабилитацији
Литература
1 Барјактаревић Ж.: Педијатрија, ВМШ Београд, 2000
2 Перишић В. ,Јанковић Б. Педијатрија : Уџбеник за студенте медицине,Мед.факултет у Београду 2010
3  
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, презентације, консултације, коришћење домаће и стране литературе, семинарски рад
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 60 Завршни испит 40
активност у току
предавања
15 писмени испит  
практична настава 15 усмени испит 40
колоквијуми 15    
семинари 15    
 

311616Д/ 311616D

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Увод у проучавање књижевности
Наставник (за предавања) Марковић С. Ана
Наставник/сарадник (за вежбе) Станисављевић Б. Невена
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавaње студената са различитим поступцима и изражајним средствима којима се остварује специфична структура књижевног текста; Упознавање студената са књижевношћу прошлих епоха, њеним историјским формама и њеним историјским развојем; Развијање интересовања студената за различите аспекте и правце тумачења књижевности; Оспособљавање студената за самостално тумачење књижевног дела; Побуђивање аналитичког и стваралачког мишљења код студената истраживачким усмеравањем и применом проблемских поступака; Развијање код студената моћ запажања значајних појединости у тексту, навику да уметничке импресије поткрепљују одговарајућим чињеницама из текста, и да уметничке појаве тумаче са различитих становишта.
Исход
предмета
"Након успешног завршетка курса студент би требало да буде способан да: Адекватно примењује основне књижевнотеоријске појмове при тумачењу књижевног дела; Сагледава књижевност у њеном историјском развоју и да тумачи књижевно дело с обзиром на епоху у којој је настало, на књижевни период и на књижевни правац којем припада; самостално уочава узроке, услове, околности и чиниоце помоћу којих се може успешно тумачити књижевни текст; решава проблемске ситуације књижевног текста уводећи у проблемско подручје појаве и чиниоце из текста који имају значајну естетску и васпитно-образовну функцију; примењује синтетичкоаналитичке поступке при тумачењу књижевног дела; критички процењује књижевно дело и доноси сопствени вредносни суд о њему."
Садржај предмета
Теоријска
настава
Књижевност и проучавање књижевности. Природа књижевности. Функција књижевности. Књижевна теорија, критика и историја. Спољашњи приступ књижевном делу.Унутрашњи приступ књижевном делу. Структура књижевног дела. Форма и садржај. Тема, мотив и мотивација. Композиција, фабула и сиже. Приповедач, прича и лик.Стил и стилистика као наука о изражајним вредностима језика. Версификација и системи версификације.Подела књижевности на родове. Принципи поделе, тријадни систем родова: епика, лирика, драма. Књижевне епохе. Књижевни периоди и књижевни правци. Основни правци проучавања књижевности. Развојне етапе српске књижевности. Српска књижевност у европском контексту.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Тумачење изабраних илустративних примера из српске и светске књижевности. Приступ старој књижевности. Обрада лирске песме. Обрада епске песме. Обрада народне и ауторске бајке. Обрада басне. Обрада приповетке. Обрада приче за децу. Проучавање романа. Обрада драмског дела.
Литература
1 Велек Р; Ворен О. (1974). Теорија књижевности. Београд:Нолит
2 Живковић Д. (2001). Теорија књижевности. Београд:Драганић
3 Петре Ф; Шкреб З. (1969). Увод у књижевност. Загреб:Знање
4 Деретић Ј. (2002). Историја српске књижевности. Београд:Просвета
5 Речник књижевних термина. (1992). Београд:Нолит
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
"Дијалошка метода - метода разговора;Метода читања и рада на тексту Метода писања;Проблемска метода; Радионичарски метод –Едукативне радионице; Практичне методе – Mетоде практичних aктивности"
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
  писмени испит 20
практична настава 15 усмени испит 30
колоквијуми 20    
семинари 15    
 

311517МС / 311517MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Рачунарско размишљање
Наставник (за предавања) Живановић В. Милан
Наставник/сарадник (за вежбе) Томић З. Иван
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Развијање логичког и алгоритамског мишљења, подстицање аналитичког размишљања, упознавање са математичким и рачунарским концептима решавање проблема (разлагње задатка, уопштавање и моделовање алгоритма), мотививисање студената да се баве програмирањем и развојем идеја као и преношење таквог става на децу предшколског узраста. Тежиште није на учење програмирања, већа на начин мишљења и на учење засновано на принципима алгоритама.
Исход
предмета
студенти ће знати да направе алгоритам, направе једноставније програме, анимације и контролишу једноставније роботе.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Алгоритми, декомпозиција, пројектно учење, мапе ума, тематско планирање, програмирање (линијске и разгранате структуре, понављање, ИФ наредба), анимације, програмирање робота
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) израда алгоритма, линијске и разгранате структуре, иф наредба, примена алгоритма у програму Scratch, ScratchЈr, израд анимација, програмирање робота Bee-Bot
Литература
1 Bers, M. U., & Resnick, M. (2016). The official ScratchJr book: Help your kids learn to code.
2 Heffernan, J. (2013). Elementary robotics: Sustaining the natural engineering instinct of children. Charleston, SC: J. Heffernan/CreateSpace.
3  
4  
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
практична настава, теоријска настава, рад на тексту
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 60 Завршни испит 40
активност у току
предавања
20 писмени испит 20
практична настава   усмени испит 20
колоквијуми 20    
семинари 20    
 

311516П / 311516P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Предшколска педагогија
Наставник (за предавања) Милосављевић Ј. Ружица
Наставник/сарадник (за вежбе) Стаменковић-Пантовић М. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознати студенте са: савременим теоријским приступима, импликацијама педагошких и психолошких теорија у домену праксе предшколског васпитања и образовања; начином планирања, организације и вредновања васпитно-образовног рада у предшколској установи; аспектима целовитог развоја личности детета; специфичностима образовања деце предшколског узраста; васпитно-образовним методама и условима успешног васпитања и образовања деце; Значајем унутрашње мотивације у учењу и раду.
Исход
предмета

По завршеном курсу студенти би требало да: Tумаче, упоређују и анализирају савремене теоријске приступе, концепције и тенденције везане за предшколско васпитање и образовање; Вреднују и критички анализирају васпитно-образовну праксу - приступе и поступке у складу са специфичностима и захтевима у различитим условима и ситуацијама; Образлажу значај подстицања развоја свих аспеката личности; Анализирају и упоређују ефикасност васпитно-образовних метода у раду са децом; Препознају проблеме и анализирају услове успешног васпитања и образовања деце; Аргументују значај ослушкивања потреба и интересовања деце и значај унутрашње мотивације у учењу и раду.

Садржај предмета
Теоријска
настава
Предмет и задаци предшколске педагогије, њено место у систему педагошких дисциплина и однос са другим наукама; Карактеристике предшколског узраста; Чиниоци развоја личности; Идеје класика предшколске педагогије; Функције предшколске установе; Савремене тенденције у предшколском васпитању; Аспекти целовитог развоја личности: морални, емоционални и интелектуални развој, развој стваралаштва; Мотивација за развој и учење; Специфичност образовања деце раних узраста; Циљеви и задаци васпитања и образовања; Васпитно-образовне методе у раду са децом предшколског узраста.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Карактеристике предшколског узраста и васпитање, као један од чиниоца развоја; Систем предшколског васпитања Фридриха Фребела, Марије Монтесори и Лориса Малагуција; Савремене тенденције у предшколском васпитању; Функције предшколске установе; Аспекти целовитог развоја личности: когнитивни, интелектуални, морални, социјални и емоционални развој, развијање стваралаштва; Дечија интересовања; Мотивација за развој и учење, развој мотива успешности, развијање радозналости; Специфичност образовања деце раних узраста; Циљеви и задаци васпитања и образовања; Услови успешног образовања, васпитно-образовне методе у раду са предшколском децом.
Литература
1 Каменов, Е. (2002): Предшколска педагогија 1 и 2, ЗУНС, Београд
2 Монтесори, М. (2006): Упијајући ум, ДН центар, Београд
3 Миљак, А. & Вујичић, Л. (2002): Вртић у складу с дјечјом природом, Дјечји центар Невен, Ровињ (стр. 10- 40.)
4 Слуњски, Е. (2011): Курикулум раног одгоја, Школска књига, Загреб
5 Одабрани радови из часописа Предшколско дете
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
Метода усменог излагања (академска предавања); Метода разговора (дискусија-полемика, дебата, олуја идеја); Илустративно-демонстративна метода; Проблемска метода; Егземпларна метода; Радионичарски метод (едукативне радионице); Методе практичних активности; Метода истраживачких радова - Пројект метода.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
15 писмени испит  
практична настава 15 усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 20    
 

311417МС / 311417MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Здравствено васпитање и промоција здравља
Наставник (за предавања) Драча Р. Сања
Наставник/сарадник (за вежбе) Чеврљаковић М. Ива
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Да студент усвоји основна знања, развије вештине и формира ставове из области здравственог васпитања кроз aктивности и учење засновано на искуству, да буде оспособљен за сагледавање приоритетних здравствено-васпитних проблема код деце предшколског узраста, да путем развијања здравог и мењања ризичног понашања промовише и унапређује здравље, да спроводи мере примарне, секундарне и терцијерне превенције болести и онеспособљености.
Исход
предмета
По одслушаном курсу и положеном испиту од студента се очекује да познаје систем здравствене заштите; развија и спроводи активности којe утичу на усвајање знања и развиjaње вештина којим се унапређује здравље, спроводи самостално, као и у тиму, здравствено-васпитне интервенције, учествује у свим нивоима превенције различитих обољења у популационим групама деце, активно утиче на промену здравствено-ризичних понашања и успостављање понашања која доприносе здрављу.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Дефиниција здравља и болести; Хармоничан и дисхармоничан развој, Фактори раста и развоја, Лична хигијена, Хигијена исхране, Значај правилне исхране детета, Ментална хигијена, Репродуктивно здравље, Хроничне незаразне, заразне и болести зависности, Повреде, Ургентна стања, Животна средина и здравље, Примарна, секундарна и терцијерна превенција.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Индикатори- инструменти за процену стања здравља становништва; Здравствено-васпитни рад заснован на доказима; Креативни рад са едукативним циљевима, Израда, класификација, карактеристике, демонстрирање и примена визуелних и аудитивних здравствено-васпитних средстава; Здравствено-васпитне активности и промоција здравља у породици и предшколској установи, Евалуација здравствено-васпитног рада (тестирања, анкетни упитници).
Литература
1 Кекуш Д. Здравствено васпитање. Висока медицинска школа. Београд, 2006.
2 Rudolf M., Leven M. Педијатрија и здравље детета. Датастатус, 2011.
3 Барачков Н, Бујак Ј, Илић Д, Јовић С, Панић М и сар. Васпитање за здравље кроз животне вештине. Министарство просвете и спорта Републике Србије, 2007.
4 Graser S, Hill E, Potter B, Матијевић Д, Јовић С и сар. Промоција здравља заснована на доказима. Министарство здравља Републике Србије. ЕПОС, 2006.
5  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Предавања, вежбе, коришћење домаће и стране литературе. Колоквијуми својим садржајем обухватају градиво предвиђено наставним планом и програмом које је реализовано на предавањима и полажу се писменим путем. Семинарски радови се припремају у писменој форми и презентују усменим путем. Број бодова који се остварује за семинарски рад зависи од квалитета рада. Теме семинарских радова се одређују у вези са предвиђеним планом и програмом предмета и према интересовању кандидата. Консултације се одвијају једанпут недељно, индивидуалним радом са студентима.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 50 Завршни испит 50
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 5 усмени испит 50
колоквијуми 10    
семинари 25    
 

311416П / 311416P

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Основне струковне студије-први ниво
Назив предмета Сарадња породице и дечијег вртића
Наставник (за предавања) Липовац М. Власта
Наставник/сарадник (за вежбе) Петровић П. Ивана
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 3 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Да студенти стекну општа знања о породичним односима; да овладају одговарајућим стручним, практичним и научним сазнањима на пољу сарадње породице, вртића и шире друштвене средине, овладавање разним врстама и начинима сараднје и партнерских односа; схвате односе сарадње у земљама света и околних земаља..
Исход
предмета

Применити различите стратегије и поступке за оснаживање сарадње и партнерства између породице, вртића; Овладати различитим партнерским односима између вртића и локалне заједнице; Развити способност за препознавање фактора који утичу на ниво и квалитњет сарадње вртића и породице; Препознавати њихове појавне форме и начине на које утичу на сарању вртића и породице; Развити осећај за тимску сарадњу; Повезати различите породично срединске односе и облике у свету са сарадњом вртића и породице у окружењу.

Садржај предмета
Теоријска
настава
• Појам партнерства и партнерских односа у сарадњи васпитача и родитеља • Институционални програми за рано образовање као помоћ породици • Основе компензаторских програма • Системски приступ у сагледавању сарадње породице и вртића • Дечји вртић као моларна еколошка средина • Промоција породичног учешћа • Стратегије за комуникацију са породицом • Савремена образовна интервенција усмерена на дете и породицу • Пројекти и радионице као облик сарадње породице и вртића • Традиционални облици сарадње породице и вртића
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) • Развијање партнерских односа у васпитању • Упознавање са теоријама и врстама породица • Принципи у сарадњи предшколске установе и породице • Системски приступ у сагледавању сарадње породице и вртића • Врсте комуникације у сарадњи васпитача и породице • Промоција породичног учешћа • Стратегије за комуникацију са породицом; родитељски састанци • Близанци у породици и вртићу; Усвојено дете и сардња сародитељима • Хиперактивно дете у вртићу и сарадња са породицом • Сарадња породице и вртића у припреми детета за полазак у школу
Литература
1 Грандић, Р. (2004). Прилози породичној педагогији. Нови Сад: СПДВ
2 Каменов, Е. (1982). Експериментални програми за рано образовање. Београд: ЗУИНС
3 Коруга, Д. (1998): Дечији вртић као отворени систем. Београд : Креативни центар
4 Хансен, А. (2001). Креирање васпитно-образовног процеса у коме дете има централну улогу. Београд : Центар за интерактивну педагогију.
5 Гласцое, Ф. П. (2002.). Сурадња са родитељима. Слап : Јастребарско
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1      
Методе
извођења
наставе
вербалне; партиципативне; кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада; методе вежбања
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 60 Завршни испит 40
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 10 усмени испит 40
колоквијуми 20    
семинари 20    
 

311317МС / 311317MS

Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Васпитач деце предшколског узраста
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Мастер струковне студије, други ниво
Назив предмета Инклузивни програми
Наставник (за предавања) Томић Н. Катарина
Наставник/сарадник (за вежбе) Рилак Д. Лидија
Наставник/сарадник (за ДОН)  
Број ЕСПБ 5 Статус предмета (обавезни/изборни) обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Стицање примењивих знања о могућностима и методама имплементације инклузивног модела у предшколске програме. Усвајање основних знања о различитим врстама ометености и импликацијама за инклузивно васпитање и образовање на предшколском узрасту. Развијање позитивних ставова према инклузији, увиђање улоге васпитача у инклузивном вртићу као једног од кључних носилаца социјализације и едукације предшколског детета са сметњама у развоју (детета које има потребу за посебном подршком у процесу васпитања и образовања)
Исход
предмета
Мотивисаност и оспособљеност за прихватање инклузивне филозофије као смернице за побољшање услова васпитања и образовања и повећање социјалних компетенција деце са сметњама у развоју. Оспособљеност за уочавање потенцијалних препрека инклузивном процесу и активан рад на проналажењу начина њиховог превазилажења. Овладаност вештинама сагледавања индивидуалних потреба и могућности деце, као и вештинама креирања и коришћења стимулативних програма за подстицање психомоторног, когнитивног, социјалног и емоционалног развоја деце. Оспособљеност за креирање Индивидуалног образовног плана и овладаност процесом и техникама његове евалуације и модификације.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Медицински и едукативни приступ у одређивању појма развојних сметњи. Теоријске и методолошке основе концепта инклузије. Историјски преглед, политика и пракса инклузије и примена инклузивних програма у земљама Европске уније. Домаћа законска регулатива и међународни правни акти који промовишу инклузију. Карактеристике појединих развојних сметњи и импликације за инклузивни васпитно-образовни рад у предшколским установама. Кадровски, организациони и материјални ресурси неопходни за имплементацију инклузивних програма предшколског васпитања и образовања. Процена ометеног детета и принципи педагошке опсервације. Тимски рад у инклузивом вртићу, састав и улоге појединих чланова стручног тима. Подршка родитељима деце са сметњама и активно укључивање родитеља у васпитно-образовни и рехабилитациони процес. Појам Индивидуалног образовног плана и основни принципи његове израде и евалуације. Израда и адаптација функционалног дидактичког материјала и коришћење посебних средстава и помагала у инклузивном васпитно-образовном процесу. Програмирање активности у инклузивном вртићу (индивидуални и групни рад, поштовање индивидуализованог приступа, али и инсистирање на социјалној партиципацији и интеграцији деце у групу вршњака). Поступци посматрања и праћења напредовања деце у инклузивној средини (скале евалуације) и коришћење резултата евалуације за ревидирање Индивидуалних образовних планова. Социо-емоционални и когнитивни аспекти инклузивног васпитања и образовања. Укључивање деце са сметњама у развоју у корективни рад и имплементација посебних стимулативних (раних рехабилитационих) програма у сарадњи са стручним тимом. Реедукативни третман - принципи и индикације за примену у инклузивној васпитној средини. Комуникација родитељ-дете-васпитач. Развијање позитивних ставова и емпатије унутар васпитне групе и подстицање међусобне интеракције и групних активности у инклузивној васпитно-образовној средини.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) "Реализација заједничких активности са различитим институцијама и актерима из области здравствене и социјалне заштите, васпитања и образовања деце са сметњама у развоју (медицинске установе, центри за рехабилитацију, специјалне школе и специјалне развојне групе у вртићима...). Препознавање врсте и степена ометености детета. Модификација и израда дидактичког материјала, прилагођених средстава и помагала за индивидуализован рад у инклузивној васпитној групи. Израда Индивидуалног образовног плана и програмирање процеса евалуације (критичне тачке евалуативног процеса). Радионичарски приступ у раду са инклузивном предшколском групом. Радионичарски рад са родитељима деце из инклузивне групе (укључујући и родитеље деце типичног развоја). Самостално формулисање кључних тема и питања за обраду. Развијање техника сензибилисања шире јавности за проблеме деце са сметњама у развоју и развијања свести о основним дечјим правима и неопходности инклузивног приступа у раду (организовање трибина, дискусија и сл.). Извођење вежби реедукације психомоторике, у зависности од индикација. "
Литература
1 Бројчин, Б. (2013). Инклузивна едукација. Београд: ФАСПЕР.
2 Сретенов, Д. (2008). Креирање инклузивног вртића. Београд: Друштво психолога Србије.
3 Даниелс, Е. Р. и Стафорд, К. (2001). Интеграција деце са посебним потребама. Београд: Центар за интерактивну педагогију.
4 Стојић, Т., Радивојевић, Д., Јеротијевић, М. и сар. (2007). Водич за унапређивање инклузивне образовне праксе. Београд: Фонд за отворено друштво.
5 Сузић, Н. (2008). Увод у инклузију. Бања Лука: ХБС.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 2      
Методе
извођења
наставе
Екс катедра. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо (есеји, тема)
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе 70 Завршни испит 30
активност у току
предавања
10 писмени испит  
практична настава 15 усмени испит 30
колоквијуми 30    
семинари 15