| Спецификација предмета за књигу предмета |
| Студијски програм |
Васпитач деце предшколског узраста |
| Изборно подручје (модул) |
|
| Врста и ниво студија |
Основне струковне студије-први ниво |
| Назив предмета |
Развој и права детета |
| Наставник (за предавања) |
Томић Н. Катарина |
| Наставник/сарадник (за вежбе) |
Манић С. Ивана |
| Наставник/сарадник (за ДОН) |
|
| Број ЕСПБ |
5 |
Статус предмета (обавезни/изборни) |
изборни |
| Услов |
|
Циљ
предмета |
Студенти треба да стекну увид у историјат развоја и различитих права који се односе на дете, Студенти треба да располажу знањем о постојећим Конвенцијама, а нарочито о Конвенцији о правима детета усвојено на генералној скупштини у УН, 20.11.1989 године; Схватање креативног детинства која данас подразумева другачији живот од оног који живе одрасли ; Разумевање утицаја и ефеката средине на развој и права детета ; Схватање разлике између одраслих и деце-потреба преиспитивања односа одраслих према деци и успостављање равнотеже у њиховим односима. |
Исход
предмета |
По завршетку курса, студенти треба да буду способни да : анализирају разне дечије ситуације; да преузимају конкретне акције у корист дечијих права ; да правилно тумаче прописе из области дечијих права ; да правилно користе терминологију из области дечијих права ; да објасне различита понашања деце у истим ситуацијама ; да примене теоријска знања израдом разних решења, уговора, молби и сл. |
| Садржај предмета |
Теоријска
настава |
Појам и свет детињства ; васпитање и уметност ; родитељска љубав-прва школа; време сазревања; поштовање личности детета; учење и пубертет; проблеми одрастања; дете као стваралац; правилан однос према детету; дечији отпор и његово отклањање; утицај штампе и медија на развој детета; права детета у домаћим и међународним документима. |
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) |
Детињство и права детета; природна права детета; права детета у интерним документима; права детета на индентитет; Конвенција о правима детета; право на живот; најбољи интереси детета; право на опстанак и развој; заштита деце од дискреминације; поштовање мишљења детета; право на образовање, слободно време и културне активности; слобода изражавања и приступ информацијама; право детета припадника мањинске групе |
| Литература |
| 1 |
Права детета и здравље, Југословенски центар за права детета, Београд 2000 |
| 2 |
Свет детињства, Нада Глигорић, КЦ, Горњи Милановац |
| 3 |
Фактори развоја ученикове личности, Радољуб Игњатовић 1980 |
| 4 |
Права детета и међународно право, Југословенски центар за права детета, Београд 2000 |
| 5 |
То је право, пријатељи деце Србије, Сузан Фонтејн, Београд 1995 |
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године |
| Предавања |
Вежбе |
ДОН |
Студијски истраживачки рад |
Остали часови |
| 2 |
2 |
|
|
|
Методе
извођења
наставе |
Монолошка-Дијалошка(усмено излагање-разговор) ; Метода читања и писања; Илустративна и демостративна метода; Практичне методе; Радионичарска; Форум; Дебата; Проблемска метода |
| Оцена знања (максимални број поена 100) |
| Предиспитне обавезе |
70 |
Завршни испит |
30 |
активност у току
предавања |
15 |
писмени испит |
|
| практична настава |
10 |
усмени испит |
30 |
| колоквијуми |
25 |
|
|
| семинари |
20 |
|
|
| |