Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
Изборно подручје (модул) | ||||
Врста и ниво студија | Мастер струковне студије, други ниво | |||
Назив предмета | Предшколско дете у природној и друштвеној средини | |||
Наставник (за предавања) | Михајловић К. Невенка | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Раичевић Г. Јелена | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
Услов | ||||
Циљ предмета |
"Циљ предмета је: - проширивање постојећих и усвојање нових теоријских и практичних сазнања из области појава и процеса, како у природној, тако и у друштвеној средини; - разумевање значаја корелације садржаја области методике упознавања околине са осталим методичким дисциплинама; - разумевање практичног значаја дидактичких игара и истраживачких активности за развој когнитивних способности; - познавање метода избора садржаја у различитим нивоима припрема за упознавање природне и друштвене средине; - разумевање значај дефинисања различитих тема и комбинованих методологија рада. " | |||
Исход предмета |
По успешном завршетку овог курса студенти би требало да буду способни да: -Дефинишу принципе дечјег развоја и њихову условљеност специфичностима природне и друштвене средине у којој се развој одвија.; -Примењују различите методе подстицања радозналости и заинтересованости за свет око себе код деце прирпемног предшколског програма.; Организују разноврсне активности у природној и друштвеној средини са циљем остваривања програмских задатака; Планирају и реализују иновативне приступе у експлорацији природне средине; осмисле спонтане и ненаметљиве начине којима ће се код деце предшколског узраста иницирати жеља за упознавање природне и друштвене средине; селектовањем методичких поступака мотивишу децу за тражење, сакупљање и сређивање материјала из природне и друштвене средине; критички процењују социолошке, културолошке и педагошко-психолошке основе организације активности; обезбеде развојну одмереност и корелацију садржаја активности према узрасту | |||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Програмски задаци и садржаји - природна и друштвена средина као области сазнавања и подстицања развоја деце у предшколској установи. Дефинисање области. Материја - појам, основна својства, макро и микроелементи, хемијске и физичке промене. Универзум. Ваздух - значај, загађивање. Жива природа - организација, основна својства живе материје.Човек као биолошко биће. Биљке - грађа, подела, основни принципи систематике, бинарна номенклатура. Животиње - бескичмењаци и кичмењаци, подела.Основе еколошког образовања и васпитања. Мотивација и организација деце за тражење, сакупљање и сређивање материјала с циљем упознавања природне и друштвене средине. Социолошке, културолошке и педагошко-психолошке основе организације активности. Различити нивои припрема у области упознавања деце са природном и друштвеном средином: израда елабората, писаних припрема и скица организација дневних активности. Интеграција садржаја области из природне и друштвене средине са областима развоја говора, математичко-логичког развоја, естетског и музичког изражавања и физичко-телесног развоја. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Педагошко-психолошке основе организације активности и практичног рада око упознавања природне и друштвене средине – усклађеност са узрастном структуром деце. Могућности и начини мотивисања и оспособљавања деце за посматрање у природи. Природне појаве, жива и нежива природа . Метаболизам као кључ живота. Фенотипске модификације и генотипске варијације. Основни принципи систематике, израда хербаријума. Израда акваријума и инсектаријума. Фенолошка посматрања. Израда календара природе и годишњих доба. Избор садржаја за упознавање друштвене средине с циљем схватања њихове повезаности и условљености. | |||
Литература | ||||
1 | Др Невенка Михајловић, Др Љубиша Михајловић:Методика упознавања околине,Пирот, 2011. | |||
2 | Др Љубиша Михајловић, Др Невенка Михајловић:Методика упознавања околине -практикум, Крушевац, 2013. | |||
3 | Емил Каменов: Васпитно-образовни рад у дечјем вртићу, Драгон, Нови Сад, 2006; | |||
4 | ||||
5 | ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
2 | 1 | |||
Методе извођења наставе |
Настава је креативна и интерактивна. Предавања се одвијају вербалном и дијалошком методом, фронтално. Вежбе се одвијају у групама уз менторски систем рада, темељну анализу семинарских радова, изналажење нових идеја и неговање активне критичке дискусије. За предавања и вежбе се користе сва доступна средства и помагала. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
колоквијуми | 30 | |||
семинари | 20 | |||
19.СМ1214 / 19.SM1214
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Микробиологија са имунологијом | |||||
Наставник: др Јасмина M. Јовановић Мирковић, професор струковних студија | |||||
Статус предмета: изборни | |||||
Број ЕСПБ: 5 | |||||
Услов: Претходно одслушани предмет Анатомија и физиологија | |||||
Циљ предмета: Циљ наставе је да упозна студенте са основним појмовима о грађи и физиологији микроорганизама (вируса, бактерија, паразита и гљива) и њиховој дијагностици. Студенти требају да стекну знања о основним појмовима у имунологији, међусобној зависности хуморалног и целуларног имунитета и значају у лабараторијској примени. |
|||||
Исход предмета: Знање стечено у току наставе омогућиће студенту познавање значаја микробиологије и имунологије, те разумевање утицаја микроорганизама на људско здравље и појаву болести; примену принципа асепсе и антисепсе у раду; спецификацију (антибиограм) и рационализацију употребе антибиотика и хемиотерапеутика у лечењу због могућности развоја мултирезистентних сојева; Разумевање функције имунског система, значај вакцино- и серопрофилаксе. Упознавање са радом у микробиолошкој и имунолошкој лабораторији. | |||||
Садржај предмета Теоријска настава: Увод у микробиологију. Лабораторијска опрема и прибор, микроскопирање, бојење препарата. Морфологија, физиологија и метаболизам бактерија; Размножавање бактерија, бактеријска генетика, класификација бактерија; ткивна специфичност; Антибактеријски лекови, резистенција бактерија на лекове, антибиограм. Физиолошка микрофлора, патогеност и вируленција, однос макро-микроорганизам. Стерилизација и дезинфекција. Вируси. Антивирусни лекови. Остали узрочници инфекција: протозое, хелминти, артроподе; плесни и гљивице; Зоонозе; Основи функције имунског система, урођени и стечени имунитет, хуморални и целуларни имунитет, поремећаји функције имуног система, имуносупресија и имуномодулација; Вакцинопрофилакса, серопрофилакса. Дијагностичке методе у микробиологији и имунологији. |
|||||
Литература: 1. Арсић-Арсенијевић и сар., Медицинска микологија и паразитологија, за студенте медицине, фармације и стоматологије, I издање, Центар за иновације у микологији, Друштво медицинских миколога Србије, Београд, 2012. 2. М. Швабић-Влаховић, Медицинска бактериологија, Савремена администрација, Београд, 2005. 3. Abbas Abul K., Lichtman Andrew H.: Основна имунологија-функционисање и поремећаји имуног система, 2. изд., Дата статус, Београд, 2007. 4. Т. Јовановић и сар., Практикум из микробиологије и имунологије, Савремена администрација, Београд, 2000. |
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: | |||
Методе извођења наставе Предавања, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 20 | писмени испит | 20 | ||
практична настава | / | усмени испит | 30 | ||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 10 |
19.СМ1213 / 19.SM1213
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Биохемија | |||||
Наставник: др Јасмина Јовановић Мирковић, професор струковних студија | |||||
Статус предмета: изборни | |||||
Број ЕСПБ: 5 | |||||
Услов: Претходно одслушани предмети Анатомија и физиологија | |||||
Циљ предмета: Студент стиче основна знања о биомолекулима који чине основну грађу људског организма, биохемијским процесима који се одигравају у организму, метаболизму и елиминацији појединих материја. Значај и улога биохемијске лабораторије у дијагностици, праћењу и лечењу болести. | |||||
Исход предмета: Знање стечено у току наставног процеса омогући ће студенту да разуме улогу биохемијске лабораторије у дијагностици, праћењу тока, исхода болести и ефикасности примењене терапије у лечењу болести; значају варијације и одступања од референтних вредности биохемијских параметара, изгради базична знања у клиничкој медицини што представља један од предуслова добре клиничке и добре научне праксе. |
|||||
Садржај предмета Теоријска настава: Увод у биохемију, биохемијска организација људског организма, вода и њен значај за биохемијске процесе у људском организму, минерали, биохемијске карактеристике телесних течности, биохемија аминокиселина, протеина, угњених хидрата и липида, биохемија ензима, класификација, улога и значај витамина, поремећаји витаминског статуса, биохемија крви (хемоглобин). Биолошка варијација биохемијских параметара и лабораторијске грешке, биохемијска дијагностика бубрежних болести (анализа урина), хематолошких болести (анализа крви), обољења срца, болести јетре и гастроинтестиналног система, болести ендокриних жлезда, поремећаја нервног система. Туморски маркери. |
|||||
Литература: Уџбеник:
|
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: / | |||
Методе извођења наставе Предавања, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 20 | писмени испит | 20 | ||
практична настава | / | усмени испит | 30 | ||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 10 |
19.СМ1212 / 19.SM1212
Студијски програм: Струковна медицинска сестра | |||||
Врста и ниво студија: Основне струковне студије, 1 ниво | |||||
Назив предмета: Информатика | |||||
Наставник: мр Драган Антић, предавач | |||||
Статус предмета: обавезан | |||||
Број ЕСПБ: 5 | |||||
Услов: нема услова за пријављивање и слушање предмета | |||||
Циљ предмета: савладавање општих и специфичних знања из области здравственe информатике, информационо комуникационих технологија, Windows-а, Internet-a, софтверског пакета Office, телемедицине, здравственог информационог система, светског стандарда основне компјутерске писмености ECDL/ICDL. | |||||
Исход предмета: стицање знања из информационо комуникационих технологија заснованих на примени рачунара у здравству. Студент се овим програмом оспособљава да користи савремене информационо комуникационе технологије у свакодневној пракси. | |||||
Садржај предмета Теоријска настава Медицинска информатика: развој, могућности, изазови; информације, подаци, знање; Internet и сервиси Web и e-mail; пријављивање на Windows, коришћење менија Start; коришћење Taskbara, истраживање Control Panela, проналажење информација; ажурирање Windowsа, завршетак рада са рачунаром; управљање корисничким налозима; ограничавање приступа рачунару; рад са прозорима; разумевање датотека, фасцикли и библиотека; сналажење на рачунару; телемедицина; медицински сигнали; здравствени информациони систем. Практична наставa : Word: креирање документа; форматирање документа; побољшање изгледа документа; Excel: креирање радног листа; формирање радног листа; дизајн радног листа; PowerPoint: креирање презентације; дистрибуција презентације; претраживачи, базе података и претраживање информација, медицинске информатичке мреже; извори и стратегије претраживања здравствених информација на Интернету и on-line базама података; претраживањe здравствених информација на Интернету и on-line базама података (PubMed, Cochrane Library и др.). |
|||||
Литература: Уџбеник: 1. Информатика, Д. Антић, електронска скрипта, АВМСС Одсек Ћуприја 2019 2. Windows 7 Step by Step, Joan Preppernau i Joyce Cox, Online Training Solutions, Inc., CET Beograd 2010 3. План и програм ECDL/ICDL (The European Computer Driving Licence) www.ecdl.rs 4. http://www.heliant.rs/health, 5. Office 2007 na dlanu, Steve Johnson, Perspection, Inc., Kompjuter biblioteka Beograd 2007 6. Телемедицина, И. Рељин, А.Гавровска,електронско издање, Академска мисао Београд 2013
|
|||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 3 | Практична настава: 3 | |||
Методе извођења наставе Предавања, консултације, израда семинарских радова, учење за колоквијум и завршни испит |
|||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | |||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | |||
активност у току предавања | 10 | писмени испит | 40 | ||
практична настава | 20 | усмени испит | |||
колоквијум-и | 20 | ||||
семинар-и | 10 |
19.СМ1211 / 19.SM1211
Студијски програм : Струковн амедицинска сестра | |||||||
Врста и нивостудија: Струковне студије, I ниво | |||||||
Назив предмета:Принципи исхране и дијететика | |||||||
Наставник: .др сци. мед. Биљана Илић, професор струковних студија | |||||||
Статуспредмета: Обавезни | |||||||
Број ЕСПБ: 4 | |||||||
Услов: Нема | |||||||
Циљ предмета Циљ наставе је да упозна студенте са основним појмовима о хранљивим материјама, хранљивим намирницама и потребама људи за њима. Наставна материја обухвата метаболизам, дневне потребе и изворе хранљивих материја и хранљивих супстанци, њихову безбедност као и последице које могу настати њиховим неправилним уносом у организам храном са посебним освртом на метаболичке потребе организма. |
|||||||
Исход предмета Студенти ће бити у стању да разумеју основне појмове о храни и хранљивим материјама,њену повезаност са нормалним функционисањем организма као и основне вештине процењивања стања ухрањености и израде јеловника. Дефинисаће стандарде и процену квалитета хране и исхране као и да стекну могућност саветодавне улоге према својој околини. Научиће да користе,осмисле и спроведу различите анкете исхране. |
|||||||
Садржај предмета Теоријска настава Дефинисати науку о исхрани и упознати историју науке о исхрани. Објаснити и описати значај исхране у здрављу и болестима. Хранљиве супстанце и њихова подела према пореклу и према улогама у организму. Беланчевине, масти, угљени хидрати, витамини, минералне материје и вода: улоге у организму ,метаболизам, дневне потребе,изворе и последице недостатка у организму. Основне карактеристике појединих група хранљивих намирница, њихова улога у организму и подела по пореклу. Следљивост у снабдевању намирницама. Системи квалитета и безбедности хране. Упознавање са метаболизмом хранљивих намирница, уношење хране, варење хране, апсорпција хранљивих материја, интермедијарни метаболизам, екскреција производа метаболизма. Антропометријска мерења. Прехрамбени адитиви.Дијетотерапија при метаболичким поремећајима. Практична настава Процена стања ухрањености. Израчунавања идеалне телесне масе и утврђивање телесне површине номограмом. Утврђивање дневних енергетских потреба зависно од узраста и пола. Категоризације рада и препоручени стандарди. Утврђивање потрошње енергије.Специфично динамичко дејство хране. Антропометријска мерења. Поремећаји енергетске равнотеже. Састављање дневног јеловника за здраве особе зависно од узраста, пола и категорије рада. Специфичности и анализе јеловника. Анализе специфичних дијета. Испитивање исхране и ухрањености :коришћење и састављање анкета исхране, прикупљање података. Организација исхране у породици, предшколским, школским и здравственим установама.Дистрибуција ,сервирање, контрола достављања и конзумирањ ахране. |
|||||||
Литература Новаковић Б, Исхрана и здравље, Универзитет у Новом саду, Медицински факултет,2014 Илић Б, Дијететика, Виша медицинска школа, Ћуприја , 2014 Николић М., Дијететика, Универзитет у Нишу, Медицински факултет, Ниш, 2008 Коцијанчић Р., Хигијена, Завод за уџбенике, Београд,2009 Трбовић Б.,Обрада намирница, Завод за уџбенике, Београд, 2009 Трбовић Б.,Обрада намирница и припрема дијета-практикум, Завод за уџбенике, Београд, 2009 Ђекић И., Методе побољшања система управљања безбедношћу и квалитетом у производњи хране, Пољопривредни факултет Универзитета у Београду, 2010 ШкрињарМ.,Тешановић, Д., Храна у угоститељству и њено чување. Природно-математички факутет Нови Сад ,2007 |
|||||||
Бројчасоваактивненаставе | Осталичасови | ||||||
Предавања: 3 |
Вежбе: 2 |
Другиоблицинаставе: | Студијскиистраживачкирад: | ||||
Методеизвођењанаставе Предавања, вежбе, консултације, израдасеминарскихрадова, учењезаколоквијум и завршнииспит |
|||||||
Оценазнања (максималнибројпоена 100) | |||||||
Предиспитнеобавезе | Поена | Завршнииспит | поена | ||||
активност у токупредавања | 10 | Усменииспит | 40 | ||||
практичнанастава | 20 | писменииспит | |||||
колоквијум-и | 20 | ||||||
Семинарскирад | 10 |