| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Oсновне струковне студије-први ниво | |||
| Назив предмета | Еколошко образовање | |||
| Наставник (за предавања) | Михајловић К. Невенка | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Раичевић Г. Јелена | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
| Услов | ||||
| Циљ предмета |
Студенти ће: - схватити основне еколошке појмове и појве; - разумети просторну и временску организацију еколошких макросистема и микросистема; - бити упознати са биогеохемијом, хомеостазом и популацијском динамиком; - бити свесни значаја климатских промена и њиховог утицаја на здраље; - схватити значај очувања драве пијаће воде; - препознавати проблеме везане за заштиту природних екосистема; | |||
| Исход предмета |
По успешном завршетку овог курса студенти би требало да: - дефинишу основне еколошке појмове; - праве разлику између динамике и стабилности екосистема; - објасне утицај абиотичких и биотичких фактора на животну средину; - разматрају значај примарне и секундарне продуктивности екосистема; - одреде редослед поступака потребних за рециклажу различитих материја; - саставе планове обележавања важних датума из еколошког календара. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
Упознавање са предметом, појам, циљ и задаци. Историјски развој екологије. Биосфера и биоразноврсност. Животна средина и екосистем. Динамика и стабилност екосистема. Еколошка ниша. Еколошки фактори - абиотички и биотички. Продуктивност екосистема. Ланац исхране. Трофичка пирамида. Примарна и секундарна продуктивност. Протицање енергије и кружење материје. Развој и еволуција екосистема. Човек и природа; облици угрожавања природе - глобалне промене, загађивање земљишта, загађивање вода, загађивање ваздуха. Заштита природних добара и угрожених врста наше земље. | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Програмски задаци и садржаји у области екологије и заштите животне средине. Дефинисање тема. Методологија рада. Екологија на локалном, регионалном и општем нивоу. Просторна и временска организација. Биогеохемија, хомеостаза и популацијска динамика. Човек, биљни и животињски свет. Континентални екосистеми. Екосистеми копнених вода. Здрава пијаћа вода. Клима, климатске промене и утицај на здравље. Моторна возила и аерозагађење. Климатске промене и ефекат стаклене баште. Смањење штетног дејства и корисна употреба отпадног материјала. Рециклажа. Међународни еколошки календар. Програмирање и планирање обележавање важних датума из еколошког календара. Еколошки речник. | |||
| Литература | ||||
| 1 | Стојановић, Трајковић: Живи свет око нас, Драгон, 2008. | |||
| 2 | Матановић,Веиновић:Еколошкоприродњачки водич,Савез педагошких друштава,Београд2001 | |||
| 3 | Радојковић, Балог, Панић: Упознавање околине, приручник за васпитаче, 2009 | |||
| 4 | Др Невенка Михајловић, Др Љубиша Михајловић:Методика упознавања околине,Пирот, 2011 | |||
| 5 | ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе |
Настава је креативна и интерактивна. Предавања се одвијају вербалном и дијалошком методом, фронтално. Вежбе се одвијају у групама уз менторски систем рада, темељну анализу семинарских радова, изналажење нових идеја и неговање активне критичке дискусије. За предавања и вежбе се користе сва доступна средства и помагала. Консултације се одвијају једанпут недељно индивидуалним радом наставника са студентима. Вредновање рада студената обухвата све инструменте савремене методичке евалуације. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
| практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
| колоквијуми | 30 | |||
| семинари | 20 | |||
12. Мај – Међународни дан сестринства
Поштоване медицинске сестре и здравствени техничари, драге колеге, студенти, будући здравствени радници,
Честитам вам Међународни дан сестринства. У времену када сви здравствени радници, а понајвише медицинске сестре и техничари, подносе несебичну жртву и налазе се на првим линијама одбране од вируса КОВИД-19, сви ми желимо да вам изразимо неизмерну захвалност за ваш предани рад, труд и оданост професији којом се бавите.
Посао медицинске сестре је изузетно одговоран и оријентисан према болеснику, а Академија васпитачко-медицинских струковних студија настојаће да истраје у свом циљу да здравственом систему подари најбоље Струковне медицинске сестре.
Срдачно,
Председник Академије
др Зорица Дуковић,
професор струковних студија
110617МС / 110617MS
| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Мастер струковне студије, други ниво | |||
| Назив предмета | Телесне и перцептивно-моторичке активности | |||
| Наставник (за предавања) | Станишић Р. Ирена | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Чеврљаковић М. Ива | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
| Услов | без претходних услова | |||
| Циљ предмета |
Да студенти развију знања у области физичког васпитања која ће стваралачки примењивати у раду са децом у припремном предшколском програму; Да студенте упозна са развојем латерализације, односно доминације оне половине мождане хемисфере која управља највишим функцијама код деце; Да студенти развију знања о основним локомоторним и манипулативним покретима и усавршавању фине моторике; Да студенти схвате значај апарата за кретање, функционалних карактеристика и моторичких способноси; Да студенти овладају знањима о развоју крупних и ситних мишића који су потребни за стицање графичких и техничких вештина; Да студенти продубе знања о нормалном расту и развоју дечијег организма од којих зависи достизање задовољавајућег нивоа зрелости који је потребан за полазак у школу. | |||
| Исход предмета |
По завршетку курса студент би требало да буде оспособљен да: Објасни утицај и значај физичких активности на раст и развој деце припремног предшколског узраста; Процени латерализацију руку и ногу деце предшколског узраста; Анализира активности које усавршавају манипулативне покрете руку и фину моторику; Обезбеди реализацију програмских садржаја перцептивно-моторног развоја кроз одговарајуће облике активности деце током припремног предшколског програма; Разуме и објасни значај примене вежби и неге перцептивно-моторне координације мишићних група деце припремног предшколског узраста; Изложи основне елементе праћења и познаје технике процене телесног раста, развоја, функционалних и моторичких способности деце предшколског узраста. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
"Физички и моторни развој детета у функцији припреме детета за школу; Развијање свих мишићних група (ногу, руку, раменог појаса, леђа и трбушних мишића) посебно мишића опружача. Развијање потребних физичких способности, покрета и кретњи потребних за полазак у школу; Систем праћења постуралног статуса деце. Превентивне активности и игре уз примену реквизизита. Средства за побољшање функционалних способности. Овладавање основним локомоторним манипулативним покретима и усвајању фине моторике – вољног усмеравања покрета, њихове координације, ритма, снаге и размака покрета руку, шаке и прстију, повезано са развојем мишљења и опажања, орјентације у простору, концентрације.. Усавршавање функција чулних органа: вида, слуха, додира, мириса и укуса. Развијање координације између појединих чула, као и перцепције и моторике кроз које дете постаје свесно сопственог тела. Развој латерализације оне половине мождане хемисфере која управља највишим функцијама.Овладавање основним локомоторним и манипулативним покретима и усавршавању фине моторике-вољног усмеравања покрета. Здравствено-хигијенске активности. " | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Стављање у однос појединих делова сопственог тела. Разноврсни облици кретања-ходање, трчање, скакање, пењање, провлачење...Вежбе за развој појединих мишићних група. Активности промене поретка. Активности у којима се обраћа пажња на боју, облик, просторне димензије предмета. Активности у којима се деца усмеравају да обрате пажњу на једну и другу страну свога тела. Активности у којима се врши утицај на развој ситне моторике. Вежбе и кретања за развој фине моторике и прецизности. | |||
| Литература | ||||
| 1 | Џиновић-Којић, Д. (2000): Физичка зрелост деце за полазак у школу. Београд:Заједница виших школа за образовање васпитача републике Србије. | |||
| 2 | Станишић, И. (2013). Методика физичког васпитања деце предшколског узраста. Деспот боок: сопствено издање аутора. | |||
| 3 | Јовановић, А. (2002). Интегралност дечјег развоја кроз игру (скрипта за предмет елементарне игре). Београд: Факултет спорта и физичког васпитања. | |||
| 4 | Станишић, И. (2006). Differences the frequency of jumping speed girls and boys in the pre-school (Разлике у брзини скакања код девојчица и дечака предшколског узраста). 10-ти Симпозијум спорта и физичког образовање младих. Охрид: Федерација спортских педагога републике Македоније. | |||
| 5 | Станишић, И. (2006). The speed of jumping as a predictor of the explosive power of legs and balance present in the pre-school children (Брзина скакања као предиктор експлозивне снаге ногу и равнотеже код деце предшколског узраста). Научно-стручна конференција: Физичка култура, 1, 80-84. Винице: Федерација спортских педагога републике Македоније | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 2 | |||
| Методе извођења наставе |
Предавања уз коришћење савремених средстава видео презентација, Практичне вежбе, Менторски систем рада, Коришћење мултимедија и интернета; ДОН – други облици наставе (активности у припремној предшколској групи, семинари, пројекти, радионице, моторичке играонице и сл.); | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
| активност у току предавања |
5 | писмени испит | ||
| практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
| колоквијуми | 25+25 | |||
| семинари | 5 | |||
110517МС / 110517MS
| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Мастер струковне студије, други ниво | |||
| Назив предмета | Почетно математичко образовање | |||
| Наставник (за предавања) | Марија С. Најдановић | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Горан Д. Пљакић | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
| Услов | без претходних услова | |||
| Циљ предмета |
Oспособити студенте за самостално организовање и извођење свих видова васпитно-образовног рада са децом предшколског узраста у припремном разреду. Обновити и проширити методичке поступке у формирању почетних математичких појмова. Оспособити студенте да стварају услове да у свакодневним животним ситуацијама, слободним играма и планираним активностима, деца посматрају, испробавају, манипулишу, експериментишу, и, учећи кроз сопствена открића, изграђују логичко-математичка сазнања. Показати могућности примене информационих технологија у почетном математичком образовању. Обновити и проширити теоријска знања из елементарне математике. | |||
| Исход предмета |
По успешном завршетку овог курса студент би требало да буде способан да: - опише одговарајуће појмове из елементарне математике и методичке поступке њиховог формирања - наведе математички садржај за припремни разред, - успоставља корелацију са осталим васпитно-образовним областима припремног програма, - примењује широк спектар наставно-методичких поступака, - укључује математичке појмове у свакодневне животне ситуације деце предшколског узраста, - организује активности у којима ће деца самостално долазити до сазнања, -креира тестове за проверу способности детета и његовог напредовања у схватању математичких садржаја, -користи информационе технологије у почетном математичком образовању, -примењује елементарна знања из статистике у педагошким истраживањима. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
Математика и њен значај у интелектуалном развоју детета. Могућности предшколског детета за учење математике и креирање тестова за проверу способности детета и његовог напредовања у схватању математичких садржаја. Математички садржаји за припремни разред. Програмирање и планирање рада, тематско планирање рада. Активне методе и облици рада. Методски приступ реализацији ових садржаја. Развој креативности и мотивација деце, стварање интересовања за математику. Игра као метод мотивације. Математичке игре. Рад са децом даровитом за математику. Математичка логика, теорија скупова и елементарна комбинаторика. Особине операција са бројевима. Елементарна геометрија. Информационе технологије и матеамтичко-дидактичке игре. Статистика у педагошким истраживањима. | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Планирање, програмирање и организација активности у оквиру почетног математичког образовања. Примена активних метода и облика рада у развијању математичких појмова код деце током припреме за полазак у школу. Активности примене математичких садржаја у припремном разреду. | |||
| Литература | ||||
| 1 | Ћебић, М.: Почетно математичко образовање предшколске деце,Учитељски факултет, Универзитет у Београду, 2009. | |||
| 2 | Чудина – Обрадовић, М.: Математика прије школе, Школска књига, Загреб, 2002. | |||
| 3 | "Министарство просвете Р. Србије: Правилник о основама предшколског програма, Службени гласник, Београд. " | |||
| 4 | Рајовић Р.: Како успешно развијати IQ детета кроз игру, Нови Сад 2012. | |||
| 5 | Дејић, М.: Математика за учитеље, Учитељски факултет, Београд, 2003. | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе |
Метода усменог излагања, дијалошка метода, демонстративно-илустративна метода, проблемска метода, метода практичних радова. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | 50 | Завршни испит | 50 | |
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |
| практична настава | усмени испит | 20 | ||
| колоквијуми | 20 | |||
| семинари | 20 | |||
110516П/ 110516P
| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Oсновне струковне студије-први ниво | |||
| Назив предмета | Увод у специјалну педагогију | |||
| Наставник (за предавања) | Катарина Н. Томић | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Лидија Д. Рилак | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 3 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
| Услов | ||||
| Циљ предмета |
Упознавање студената са појмом, настанком и развојем, предметом, основним теоријским и методолошким поставкама и гранама специјалне педагогије. Упознавање студената са значајем специјалне педагогије у процесу инклузивног васпитања и образовања деце са посебним васпитно-образовним потребама. | |||
| Исход предмета |
По завршеном курсу очекује се да студенти буду оспособљени да: - разумеју основне концепте везане за оштећења, инвалидитет и хендикеп; познају историјат развоја специјалне педагогије, уз разумевање базичних приступа инвалидности кроз различите епохе; - познају и разликују основне карактеристике различитих врста и степена оштећења; -познају и успешно примењују технике процене врсте и степена ометености; - разумеју значај интегративног приступа у специјалној едукацији и рехабилитацији; - користе терминологију специфичну за специјалну едукацију и рехабилитацију и успешно комуницирају користећи је, чиме демонстрирају разумевање основних концепата. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
Историјат специјалне педагогије. Циљеви, задаци и предмет специјалне педагогије. Положај специјалне педагогије унутар система педагошких, психолошких и медицинских наука. Научна подручја и гране специјалне педагогије. Оштећење, инвалидитет и хендикеп. Медицински и социјални приступ ометености. Развој терминологије. Етиологија и дијагностиковање ометености. Класификације ометености. Квебешка класификација ситуације хендикепа. Положај особа са инвалидитетом у Србији. Интеграција и инклузија. Методе специјалне педагогије. | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Систем друштвене бриге, васпитања и образовања деце са сметњама у развоју - историјски развој. Савремени приступи у интегралној рехабилитацији. Превенција и рана интервенција - значај и организација. Фактори ризика за појаву ометености у развоју. Врсте ометености. Вишеструка ометеност. Састав и улога стручног тима за детекцију и дијагностику. Рана рехабилитација-рани третман. Фазе и основни елементи раног третмана. Васпитање и образовање деце са развојним сметњама. Установе за третман и рехабилитацију. Основе олигофренологије. Основе соматопедије. Основе тифлологије. Основе сурдологије. Основе логопедије. Основе етопедије. | |||
| Литература | ||||
| 1 | Стошљевић, М. (1998). Увод у дефектологију. Београд: Дефектолошки факултет. | |||
| 2 | Славнић, С. И Веселиновић, И. (2016). Увод у дефектологију. Београд: ФАСПЕР. | |||
| 3 | Глигоровић, М. (ур.)(2015). Протокол за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју. Београд: ФАСПЕР. | |||
| 4 | Рапаић, Д. (2016). Теоријска и практична разматрања специјалне едукације и рехабилитације. Београд: ФАСПЕР. | |||
| 5 | Бројчин, Б. (2013). Инклузивна едукација. Београд: ФАСПЕР. | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 1 | 1 | |||
| Методе извођења наставе |
Екс катедра. Менторски рад. Рад у малим групама. Индивидуалан рад. Интерактивне методе. Дискусија. Дијалог. Самосталан истраживачки рад. Акционо (есеји, тема). | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
| практична настава | 15 | усмени испит | 30 | |
| колоквијуми | 30 | |||
| семинари | 15 | |||
110417МС / 110417MS
| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Мастер струковне студије, други ниво | |||
| Назив предмета | Увођење деце у свет писане речи | |||
| Наставник (за предавања) | Весна Б. Тодоров | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Станисављевић Б. Невена | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
| Услов | без претходних услова | |||
| Циљ предмета |
Студент треба да буде упознат са карактеристикама предшколског програма и циљевима у области српског језика и књижевности; треба да познаје разлике између писменог језичког изражавања и специфичних одлика писаног текста; треба да познаје вештине подстицања дечјег занимања за свет слова и писану реч и књигу; треба да познаје могућности увођења детета у свет писане речи; треба да буде упознат са могућностима развоја дечјих когнитивних и перцептивних способности и развоја маште и креативности, треба да познаје разне облике активности и разне игре у оквиру припреме за учење читања и писања. | |||
| Исход предмета |
Студенти су упознати са законитостима, током и фазама говорно-језичког развоја деце; знају да креирају стимулативне васпитне средине за развој говора и способности читања и писања; организују и примењују развојно прилагођене активности које укључују слушање, причање прича, састављање рима, индивидуалне конверзације и разумевање кроз репрезентацију (нпр. током драмске игре); примењују дескриптивно богату конверзацију са постепеним увођењем комплекснијих синтаксичких структура током спровођења васпитно-образовних активности предшколског програма; користе разноврсне интегрисане методе обучавања деце препознавању графичких симбола; иницирају интерактивно анализирање структуре и садржаја приче; подстичу дечје интересовање за писање и обезбеђују разноврсна средства: оловке, бојице, креде, маркере и сл.; примењују технике процене говорно-језичког развоја деце и евалуације постигнућа демонстрираног кроз дечје индивидуалне и групне радове и активности | |||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
Говорење, читање и писање као специфични облици језичке способности и комуникације. Писање као процес визуелног кодирања и читање као процес визуелног декодирања језичких порука. Писмо – систем графичких знакова (писаних или штампаних) за обележавање гласова у језику. Усвајање фонетске норме код деце предшколског узраста. Припрема за учење читања и писања: фонематска (и лексемска) перцепција (способност за гласовну анализу говора, запажање фонема у речи и речи у реченици) као предуслов за учење читања (и писања). Положај гласа у речи (иницијални, финални и медијални).Усвајање морфолошке норме код деце предшколског узраста. Усвајање синтаксичке норме код деце предшколског узраста. Визулизација језика и посматрање. Акустика и слушање. Разумевање и усвајање појма гласа. Разумевање и усвајање појма речи . Разумевање и усвајање појма реченице. Аналитичко-синтетичка вежбања растављања и састављања речи од гласова и слогова. Селективно упознавање гласова (слова) од којих се састоји име детета – будућег првака. У свету писане речи и њених разноврсних облика: сликовнице, књиге, дечја штампа, стрипови, ребуси. Развој интересовања за писану реч – мотивисаност деце за препознавање графичких симбола и покушај учења читања и писања. Књиге у дечјем окружењу: у кући, књижари, библиотеци. Рад са децом на упознавању и тумачењу књижевних текстова у предшколском периоду: разгледање и читање сликовница, књига за децу, дечјих новина, слушање и причање (препричавање) и исказивање дечјег доживљаја дела одабраних из усмене и писане књижевности. Улога драме у развоју писмености. | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | "Студенти израђују вежбе организације и извођења активности (са децом) којима се стварају услови и мотивација за учење читања и писања: вежбе посматрања (истих предмета, слика), писања тачака, линија (црта), повезивања истих облика линијама, изговора назива и цртања по првом и последњем гласу/слову („На слово, на глас...“). Припрема вежби разговора: У продавници књига, У кући књига (У библиотеци), Књиге у мојој кући... Припрема вежби за развој фине моторике (визуелно усмеравање, координација руку и очију), вежбања прецизности покрета руке (нпр. бојење поља без прелажења његових граница, исписивање линија које дају слике елемената појединих слова и сл.). Припрема драмских вежби у развоју писмености: Познате приче, залеђене слике и сл. " | |||
| Литература | ||||
| 1 | Бут, Д. и Сворц Л.(2009). Успешно читање и писање: технике за развој писмености. Београд: Креативни центар. | |||
| 2 | Каменов, Е. (2001), Припремам дете за школу. Нови Сад: Драгон. | |||
| 3 | Koџопељић,Ј. (2008), Метајезички аспекти зрелости за полазак у школу. Нови Сад: СПДВ. | |||
| 4 | Ликерман, Х, Мутер. В. (2007). Припремите дијете за школу Загреб: Остварење. | |||
| 5 | Милатовић, В. (1990), Методика почетног читања и писања, Београд: Завод за уџбенике | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе |
Програмски садржаји предмета остварују се интерактивним предавањима уз коришћење литературе и савремених средстава видео презентација, компаративним дискусијама, теоријским и практичним вежбама, радом у групама, презентацијом индивидуалног рада, применом савремених наставних метода, самосталним радом студената. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | поена 50 | Завршни испит | поена 50 | |
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |
| практична настава | 20 | усмени испит | 20 | |
| колоквијуми | 20 | |||
| семинари | ||||
110416П/ 110416P
| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Oсновне струковне студије-први ниво | |||
| Назив предмета | Општа психологија | |||
| Наставник (за предавања) | Павличевић М. Славица | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Ђорђевић С. Тамара | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
| Услов | ||||
| Циљ предмета |
Циљ предмета је припрема студената да: 1. Усвоје базични фонд појмова и информација из области опште психологије; 2. Упознају основне психичке процесе и особине; 3. Изграде знања о психолошким системима и личности као целовитом систему; 4. Упоређују најважније психолошке парадигме, расправе и приступе; 5. Упознају различите аспекте емоционалних, когнитивних и конативних процеса; 6.Примењују сазнања о учењу, развоју и понашању при решавању практичних проблема у струци; 7. Изграђују комуникативне вештине неопходне за рад васпитача 8; Формирају позитивне ставове према превенцији, неговању и очувању менталног здравља. | |||
| Исход предмета |
"По успешном завршетку курса студенти би требало да буду способни да: 1. Презентују фундаментална знања опште психологије и психологије развоја личности; 2.Креирају прегледе развоја психолошких идеја ,уз истицање значаја развоја емпиријских метода; 3. Анализирају приступе и теорије најважнијих психолошких школа и праваца; 4.Сумира савремена сазнања о разноврним психичким функцијама и процесима (мотивационим, емоционалним, интегративним итд.); 5.Уважавају потребе и интересовања све деце;Уважавају личност сваког детета и подстичу њен свеобухватни психофизички развој; 6. Анализирају утицај биолошких, социјалних, психолошких и културолошких чиниоца на учење;Познају класичне и савремене теорије учења;Разумеју суштину концепта целоживотног учења; Креирају подстицајну средину за учење и развој, у којој деца могу да бирају, доносе одлуке, показују иницијативу и самосталност у раду; 7. Познају различите аспекте социјалне инклузије; Разликују нормално од патолошког у понашању деце и одраслих;Идентификују факторе социјалног, културног и психолошког окружења, који утичу на ментално здравље појединца; 8. Разумеју теорију кризе, њену примену и могућности превазилажења проблема;Познају институције менталног здравља у Србији; Примењују технике за ублажавање стреса и пострауматског стрес синдрома; 9. Познају значај и могућности вербалне и невербалне комуникације; Анализирају психолошке аспекте комумикације ; Вреднују савремене комуникационе моделе; 10.Самостално користе психолошку литературу и примењују методологију израде стручних радова (Семинарских радова и Извештаја о реализованом пројектu, Завршног рада, и сл.) " | |||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
1. Психологија као наука. Органске основе психичког живота;Утицај нервног и ендокриног система на основне животне функције, понашање и више психичке процесе; 2.Сазнајни процеси;Различити аспекти когнитивног функционисања(Когнитивни аспекти језика, виши когнитивни процеси и сл.); Способности и интелигенција; 3. Емоционални и мотивациони процеси; Темперамент и карактер; 4. Социјализација и социјално учење; 5.Познати психолошки системи (психоанализа, бихејвиоризам, гешталт психологија, егзистенцијална и хуманистичка психологија); 6. Личност као целовити систе;Структура, динамика и развој личности. Идентитет, интегритет и зрелост личности; 7. Савремене тенденције у општој и психологији личности;Психологија целоживотног циклуса; 8. Учење, памћење, заборављање;Целоживотно учење;Подстицајна средина за учење; 9. Значај вербалне и невербалне комуникације; Савремени комуникациони модели; 10.Нормално и патолошко;Психопатологија детињства и младости; Теорија кризе. Ментална хигијена и стрес. Пост-трауматски стрес синдром; Фактори менталног здравља;Значај превенције у заштити и очувању менталног здравља. | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | "1.Примена интерактивних метода и техника рада са децом и младима;2. Анализа научно-стручних чланака и часописа из области опште психологје ;3. Програми психолошких радионица . Едукативне и креативне радионице. Фазе и активности у радионици;Значај размене.4. Евалуација и самоевалуација;5.Радионице из програма „Чувари осмеха” и подстицање емоционалног развоја деце .Самопоштовање- матрице за подстицање развоја самопоштовања код деце и младих;Дечја права, чија одговорност- родитељи и васпитачи у акцији;Умеће одрастања;Учионица добре воље – програм едукативних радионица;6. Пројекти активног учења;7. Дечји вртић и школа као породични центри;8. Ненасилна комуникација, Кооперативне активности ; Значај, карактеристике и примери;9.Ментално -хигијенски аспекти у раду васпитача; 10. Подстицање развоја личности детета; Личност доброг васпитача (у вртићу, јаслицама, дому ученика и дому за децу без родитељског старања). " | |||
| Литература | ||||
| 1 | Хрњица С. (2005): Општа психоогија са психологијом личности, Београд, Научна КМД; Рот, Н. (2010): Општа психологија. Београд. Завод за уџбенике; Група аутора (2007): Општа психологија, Зборник радова, Београд, Центар за примењену психологију ДПС (137-157 стр.); | |||
| 2 | Вучић, Л. (2007): Педагошка психологија. Београд. Центар за примењену психологију ДПС; Рот, Н. (2010): Психологија личности. Београд. Центар за примењену психологију ДПС Радоњић С. (1999):Општа психологија 2, Београд, Савез друштава психолога СР Србије (17-40 стр.); | |||
| 3 | Ђурић Логар С. (1998): Савремене тенденције у психологији личности, Београд, Савез друштава психолога СР Србије (7-10 ;38-45;92-107 стр.); Стојнов Д. (2005): Од психологије личности ка психологији особа, Београд, Институт за педагошка истраживања | |||
| 4 | Влајковић, Ј. (2001). Теорија и пракса менталне хигијене. Београд. Центар за примењену психологију. Vidanović, I., & Kolar, D. (2003). Mentalna higijena. I. Vidanović. | |||
| 5 | "Мандић, Т., & Година, Т. (1998). Комуникологија: психологија комуникације. Глотта Нова. Брајша, П., & Градишник, Д. (1993). Педагошка комуникологија. Глотта Нова. http://documents.tips/documents/iboja-gera-i-ljubica-dotlic-prirucnik-za-podsticanje-decjeg-samopostovanja.html (15.12.2015.) Изводи са предавања (www.znanjevaspks.ac.rs); Изводи са вежби (www.znanjevaspks.ac.rs). " | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе |
Интерактивне и кооперативне методе и технике рада; Анализа научно-стручних чланака и часописа из области опште психологије; Упутства за писање и одбрану семинарских радова; Рад на пројектима у предшколским установама; Програми психолошких радионица: Чувари осмеха, Самопоштовање, Дечја права, чија одговорност - родитељи и васпитачи у акцији и сл.Анализа резултата вежби, рад у малим групама, презентација резултата рада групе; Интерактивна предавања, дискусионе групе, навођење примера из праксе, рад на Пројекту, квизови, дебате, менторски и други интерактивни облици фронталног , групног и индивидуалног рада. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |
| практична настава | 15 | усмени испит | ||
| колоквијуми | 30 | |||
| семинари | 15 | |||
110316П/ 110316P
| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Oсновне струковне студије-први ниво | |||
| Назив предмета | Општа педагогија | |||
| Наставник (за предавања) | Липовац М. Власта | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Пљакић Д. Горан | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
| Услов | ||||
| Циљ предмета |
Упознавање студентa са основним педагошким појмовима, плурализмом схватања васпитања као предмета педагогије; Проучавање настанка и развоја педагошке науке и значај мултидисциплинарног проучавања васпитања; могућности и границе у васпитању, оспособљавање за трансфер наученог у практичне педагошке поступке. | |||
| Исход предмета |
Студенти ће набројати пет педагошких појмова који су потребни за решавање проблема у васпитању, студензи ће сумирати своје ставове о критичкој теорији васпитањ, студенти ће образложити своје ставове о педагогији у систему наука као и однос према другим наукама, студенти ће дизајнирати компоненте васпитања применом васпитних метода. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
Порекло, корени и извори васпитања; Васпитање као друштвена и људска делатност; Основни и други педагошки појмови (категорије); Педагогија као наука о васпитању (критичка теорија васпитање); Педагогија у систему хуманистичких наука и њен однос према другим наукама; Однос педагошке теорије и васпитне праксе; Могућнос и границе васпитања; Циљ и задаци васпитања у одређивању и проучавању циља; Васпитне методе; Koмпоненте васпитања-инттелектуално, морално, физичко,естетско и радно васпитање. | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Развијање компетентности студената за(интер) активни васпитни процес-васпитна улога, организаторска, партнерска, мотивациона , евалуаторска, сазнајно-дијагностичка, креатор емоционално-социјалне климе, кроз одређене комуникацијске вештине и повезивање са садржајима опште педагогије-презентације, тимски рад, радионичарски рад, панел дискусије, рад у малим групама, партнерски рад. | |||
| Литература | ||||
| 1 | Грандић, Р. (2004). Увод у педагогију, Нови Сад: СПДВ, | |||
| 2 | Трнавац, Н. Ђорђевић, Ј. (2002). Педагогија, Београд: Научна књига, | |||
| 3 | Гудјонс,Х. (1994). Педагогија-Темељна знања, Загреб: Едука, | |||
| 4 | Милат, Ј. (2005). Педагогија-теорија оспособљавања, Загреб, Школска књига. | |||
| 5 | Потоњак, Н. (2003). ХХ век „Век детета, век педагогије“, Нови Сад: СПДВ, | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе |
Интерактивна предавања уз коришћење савремених средстава видео презентација, Вежбања – интерактивне методе практичне наставе, рад у малим групама и презентације резултата рада, компаратине дискусије, тимски рад,; индивидуалне и групне презентције; | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | 70 | Завршни испит | 30 | |
| активност у току предавања |
5 | писмени испит | ||
| практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
| колоквијуми | 40 | |||
| семинари | 15 | |||
110317МС / 110317MS
| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Мастер струковне студије, други ниво | |||
| Назив предмета | Предшколско дете у природној и друштвеној средини | |||
| Наставник (за предавања) | Михајловић К. Невенка | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Раичевић Г. Јелена | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
| Услов | без претходних услова | |||
| Циљ предмета |
"Циљ предмета је: - проширивање постојећих и усвојање нових теоријских и практичних сазнања из области појава и процеса, како у природној, тако и у друштвеној средини; - разумевање значаја корелације садржаја области методике упознавања околине са осталим методичким дисциплинама; - разумевање практичног значаја дидактичких игара и истраживачких активности за развој когнитивних способности; - познавање метода избора садржаја у различитим нивоима припрема за упознавање природне и друштвене средине; - разумевање значај дефинисања различитих тема и комбинованих методологија рада. " | |||
| Исход предмета |
По успешном завршетку овог курса студенти би требало да буду способни да: -Дефинишу принципе дечјег развоја и њихову условљеност специфичностима природне и друштвене средине у којој се развој одвија.; -Примењују различите методе подстицања радозналости и заинтересованости за свет око себе код деце прирпемног предшколског програма.; Организују разноврсне активности у природној и друштвеној средини са циљем остваривања програмских задатака; Планирају и реализују иновативне приступе у експлорацији природне средине; осмисле спонтане и ненаметљиве начине којима ће се код деце предшколског узраста иницирати жеља за упознавање природне и друштвене средине; селектовањем методичких поступака мотивишу децу за тражење, сакупљање и сређивање материјала из природне и друштвене средине; критички процењују социолошке, културолошке и педагошко-психолошке основе организације активности; обезбеде развојну одмереност и корелацију садржаја активности према узрасту | |||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
Програмски задаци и садржаји - природна и друштвена средина као области сазнавања и подстицања развоја деце у предшколској установи. Дефинисање области. Материја - појам, основна својства, макро и микроелементи, хемијске и физичке промене. Универзум. Ваздух - значај, загађивање. Жива природа - организација, основна својства живе материје.Човек као биолошко биће. Биљке - грађа, подела, основни принципи систематике, бинарна номенклатура. Животиње - бескичмењаци и кичмењаци, подела.Основе еколошког образовања и васпитања. Мотивација и организација деце за тражење, сакупљање и сређивање материјала с циљем упознавања природне и друштвене средине. Социолошке, културолошке и педагошко-психолошке основе организације активности. Различити нивои припрема у области упознавања деце са природном и друштвеном средином: израда елабората, писаних припрема и скица организација дневних активности. Интеграција садржаја области из природне и друштвене средине са областима развоја говора, математичко-логичког развоја, естетског и музичког изражавања и физичко-телесног развоја. | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Педагошко-психолошке основе организације активности и практичног рада око упознавања природне и друштвене средине – усклађеност са узрастном структуром деце. Могућности и начини мотивисања и оспособљавања деце за посматрање у природи. Природне појаве, жива и нежива природа . Метаболизам као кључ живота. Фенотипске модификације и генотипске варијације. Основни принципи систематике, израда хербаријума. Израда акваријума и инсектаријума. Фенолошка посматрања. Израда календара природе и годишњих доба. Избор садржаја за упознавање друштвене средине с циљем схватања њихове повезаности и условљености. | |||
| Литература | ||||
| 1 | Др Невенка Михајловић, Др Љубиша Михајловић:Методика упознавања околине,Пирот, 2011. | |||
| 2 | Др Љубиша Михајловић, Др Невенка Михајловић:Методика упознавања околине -практикум, Крушевац, 2013. | |||
| 3 | Емил Каменов: Васпитно-образовни рад у дечјем вртићу, Драгон, Нови Сад, 2006; | |||
| 4 | ||||
| 5 | ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе |
Настава је креативна и интерактивна. Предавања се одвијају вербалном и дијалошком методом, фронтално. Вежбе се одвијају у групама уз менторски систем рада, темељну анализу семинарских радова, изналажење нових идеја и неговање активне критичке дискусије. За предавања и вежбе се користе сва доступна средства и помагала. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | поена 70 | Завршни испит | поена 30 | |
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
| практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
| колоквијуми | 30 | |||
| семинари | 20 | |||
110217МС / 110217MS
| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Мастер струковне студије, други ниво | |||
| Назив предмета | Готовост деце за полазак у школу | |||
| Наставник (за предавања) | Видановић Р. Данијела | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Пљакић Д. Горан | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
| Услов | без претходних услова | |||
| Циљ предмета |
Циљ предмета је упознавање студената са специфичним развојним карактеристикама деце пред полазак у школу, као и изграђивање вештина и стратегија подстицаја за достизање готовости деце за полазак у школу. Посебни циљеви су да студенти : 1. Усвоје најновија знања о разичитим аспектима готовости деце за полазак у школу; 2. Примене стечена знања, вештине, умења, ставове и стратегије у пракси припреме деце за полазак у школу; 3. Увиде сложеност проблематике савремене праксе процене готовости деце за полазак у школу; 4. Проуче значај подстицајне васпитне средине за достизање интелектуалне, социо-емоционалне, физичке, моралне и друге зрелости детета за полазак у школу; 5. Изграде нове вештине из области комуникације и успостављања партнерских односа са породицом , друштвеном заједницом и школом у погледу адекватне припреме деце за полазак у школу; 6.Изграде нове методолошке приступе и стратегије које ће омогућити да постану креатори, практичари и истраживачи сопствене праксе у припремном предшколском програму. | |||
| Исход предмета |
По успешном завршетку курса студент: Познаје постојеће савремене концептуалне оквире за разумевање зрелости, готовости и спремности детета за полазак у школу; 2. Познаје основне методе процене готовости за полазак у школу; Познаје садржаје и облике сарадње вртића и родитеља(основне школе, здравствених, културних и других установа ) по питању адекватне припреме деце за полазак у школу; Примењује одговарајуће поступке, методе, технике и облике рада у припремној предшколској групи и са децом из осетљивих група; 3.Подстиче различите аспекте психо-физичке зрелости деце за полазак у школу; 4. Идентификује практичне проблеме и ограничења процене интелектуалне зрелости за полазак у школу; 5. Анализира могућности процене социо-емоционалног и других аспеката зрелости за полазак у школу; 6.Критички процењује могућности компензовања когнитивних и других недостатака код деце са тешкоћама у развоју, деце из маргинализованих група, из социјално депривираних средина, деце која су жртве злостсвљања и занемаривања, вршњачког насиља итд.; 7. Креира подстицајну васпитну средину за адекватну припрему деце за полазак у школу 8.Формулише препоруке за адекватну процену психо-физичке зрелости (посебно код ранијег и каснијег поласка у школу); 9.Истражује различите аспекте зрелости за полазак у шкоФлу; 10. Презентује резултате сопствених истраживања при чему користи медије и савремене информационе технологије. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
Зрелост, готовост и спремност за полазак у школу (терминолошка одређења и савремени теоријски концепти).Холистички приступ проблему готовости за полазак у школу. Готовост за школу и проблем акцелерације. Различити аспекти зрелости: физичка, функционална и лична зрелост ( сензорно-перцептивна, когнитивна , интелектуална зрелост, развој говора и комуникације, изражајни и естетски развој, социјална, морална и емоционална зрелост, итд.) Мотивација за учење као индикатор зрелости за полазак у школу.Искуство у школском начину учења. Улога игре у припремању за школу. Развој вештина, неопходних за адаптацију на школу као нову друштвену средину. Сарадња и партнерство са родитељима, основном школом, здравственим, културним и другим институцијама у процесу припреме деце за полазак у школу. Модел кумулативних вештина. Стратегије подстицања деце. Улоге васпитача у подстицању различитих аспеката психо-физичке зрелости за полазак у школу. | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Практични проблеми везани за подстицање и процену зрелости детета за полазак у школу Ограничења предиктивне вредности тестова за процену интелектуалне зрелости.Узроци расних и других групних разлика на тестовима зрелости.Могућности компензовања когнитивних недостатака и препоруке за адекватну процену зрелости за школу деце и деце из осетљивих група. Дијагностичке одлуке и њихове поседице. Просечна зрелост.Специфичности различитих аспеката готовости ; Развој хигијенских, културних и радних навика детета.Припрема за прихватање школске дисциплине,правила и самоконтрола понашања. Усмеравање пажње. Ранији и каснији полазак у школу. Даровитост и заостајање.Како васпитач подстиче достизање готовости за школу. Улога васпитача у изради Извештаја о зрелости детета на крају предшколског периода. Савремена истраживања зрелости за полазак у школу. Концепт активног прилагођавања у процесу прихватања школе као нове друштвене и васпитне средине. Тимски рад на пројекту у области готовости деце за полазак у школу. | |||
| Литература | ||||
| 1 | “ Бауцал, А. (уредник) (2012). Стандарди за развој и учење деце раних узраста у Србији, Институт за психологију ; Бауцал, А. & Павловић Бабић,Д. (2011). Научи ме да мислим, научи ме да учим PISA 2009 у Србији: први резултати, Институт за психологију, Центар за примењену психологију, Београд Бауцал, А.& Павловић, Б.Д.(2009).Квалитет и праведност образовања у Србији – образовне шансе сиромашних, Министарство просвете Републике Србије, Београд, Институт за психологију; Товиловић, С. & Бауцал, А. (2008): Процена зрелости за школу, Београд, ЦПП; Митровићић М. (1983): Припремљеност деце за прихватање школе као нове друштвене средине,Предшколско дете 1-2, Београд, СПД“ | |||
| 2 | Товиловић, С. & Бауцал, А. (2008): Процена зрелости за школу, Београд, ЦПП; Митровићић М. (1983): Припремљеност деце за прихватање школе као нове друштвене средине,Предшколско дете 1-2, Београд, СПД Ивић, И. & Пешикан, А. (1989): ТИП 1, Нови тест готовости за полазак у школу,Ревија за психологију 19, Београд, Друштво психолога Србије; Товиловић, С. & Бауцал, А. (2008): Процена зрелости за школу, Београд, ЦПП; Митровићић М. (1983): Припремљеност деце за прихватање школе као нове друштвене средине,Предшколско дете 1-2, Београд, СПД | |||
| 3 | „Шаин, М. &Чарапић, С.(2016). Корак по корак 5, Београд, Креативни центар; Каменов, Е. (2006) Васпитно-образовани рад у припремној групи дечјег вртића, Н. Сад : Драгон; Медоуз, С.& Кешдан, А. (2000) Како помоћи деци да уче – прилози когнитивном програму, Београд : ЗУНС. Павличевић С. & Станишић И. ( 2008): Моторичка координација као фактор социометријског статуса на предшколском узрасту, Личност, професија и образовање,Трећа међународна конференција „“Дани примењене психологије““, Ниш, Филозофски факултет Павличевић С. (2009):Прогностичка вредност индикатора емоционалне зрелости за полазак у школу (м.р.), Београд, Филозофски факултет“ | |||
| 4 | Пешић, Ј. & Зренјанин, А. (2014).Филозофија за децу, као креирање зоне наредног развоја.Psihološka istraživanja, Vol. XVII 2, 2014. UDK 159.955.5.072053.4/.6 .Београд. Филозофски факултет; Хрњица С. (1992): Зрелост личности-покушај теоријског одређења и емпиријске процене, Београд, ЗУНС (одабрана поглавља) Фајгељ С. (2010): Методе истраживања понашања, Београд, ЦПП (одабрана поглавља) ; | |||
| 5 | Katz L., McClellan D.E.(2003):Подстицање развоја дечје социјалне компетенције, Загреб, Едука Доналдсон, М. (1988) Ум детета, Београд : ЗУНС; Подђаков, Н. Н. (1984) Практично мишљење код деце, Београд : ЗУНС; Антропова, М. В.; Кољцова, М. М. (1986) (ред.) Психофизиолошка зрелост деце, Београд : ЗУНС; Каменов, Е. (1982) Експериментални програми за рано образовање, Београд : ЗУНС. | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 2 | |||
| Методе извођења наставе |
Предавања, вежбе, интерактивни облици рада, радионице, дискусионе групе, тимски рад на Пројекту, презентације, истраживање у припремној предшколској групи. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | поена 70 | Завршни испит | поена 30 | |
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||
| практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |
| колоквијуми | 20 | |||
| семинари | 30 | |||
