| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
| Студијски програм | Васпитач деце предшколског узраста | |||
| Изборно подручје (модул) | ||||
| Врста и ниво студија | Основне струковне студије-први ниво | |||
| Назив предмета | Основи социјално-педагошке комуникације | |||
| Наставник (за предавања) | Липовац М. Власта | |||
| Наставник/сарадник (за вежбе) | Пљакић Д. Горан | |||
| Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |
| Услов | ||||
| Циљ предмета |
Проширивање старих и стицање нових садржаја и приступа различитим факторима и значају социјалне интеракције и комуникације. Овладавање и практиковање вештина компетентне комуникације у институционалном васпитно-образовном контексту. Развијање осетљивости студената за препознавање знакова невербалне комуникације и њиховог коришћења у пракси | |||
| Исход предмета |
Изградити комуникацијске компетенције ненасилне комуникације; Развити активност слушања у функцији конструктивног решавања проблема и ненасилног приступа васпитању и образовању; Овладати техникама социјалне интеракције и комуникације; Овладати вештином тимског рада; Разумети важности комуникацијских вештина за успостављање квалитетних сарадничких односа; Анализирати аспекте добре интеракције и комуникације. |
|||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријска настава |
Појам, карактеристике и значај интерперсоналне комуникације у институционалном васпитно-образовном контексту. Вербална и невербална комуникција. ЕКСПРЕСИЈА. АСЕРТИВНОСТ. ЕМПАТИЈА. САМОПОШТОВАЊЕ.Правила комуникације и улога ставова. Основне одлике социјалне интеракције и комуникације.Облици социјалног понашања, формирање социјалних вештина и њихова улога у комуникацији. Сукоби и ненасилно решавање сукоба. Продуктиван приступ сукобу. Технике решавања сукоба (олуја идеја, консензус, посредовање и сл.). Медијација. Васпитач као медијатор. | |||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Модели комуникације (Schramov i Glasserov модел комуникације)Вештине нанасилне комуникације (врсте порука, односи и садржаји у разговору, активно слушање, постављање отворених питања, ЈА – одговор, сажимање, парафразирање, преобликовање, примање и давање повратних информација и сл.)Важност комуникације за успостављање квалитетних сарадничких односа. Тимски рад у припремном предшколском програму (улоге чланова тима, тимска кохезија, стереотипи и предрасуде, личност и односи у групи, сарадња и такмичење и сл.).Комуникативне способности савременог васпитача. Комуникацијске мапе.Комуникација уметношћу и стваралаштвом.Како побољшати комуникацију са дететом? | |||
| Литература | ||||
| 1 | Брајша, П. (1994)Педагошкас комуникација. Загреб : Школска књига. | |||
| 2 | Брајша, П. (2000). Умијеће разговора. Пула : ЦАСХ | |||
| 3 | Мандић, Т. (2003). Комуникологија : психологија комуникације. Београд : Цлио | |||
| 4 | Бјекић, Д. (2007). Комуникологија : основи педагошког и пословног комуницирања. Чачак : Технички факултет | |||
| 5 | Ајдуковић, М., Печник, Н. (2007). Ненасилно рјешавање сукоба. Загреб : Алима. | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе |
вербалне; предавачке, кооперативне; интерактивне; методе самосталног рада; метода вежбања | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | 60 | Завршни испит | 40 | |
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | 20 | |
| практична настава | 10 | усмени испит | 20 | |
| колоквијуми | 20 | |||
| семинари | 20 | |||